Článek
Postup stavebníků, kteří už dva měsíce před tragédií, při které zahynulo osm lidí, věděli o vychýlení nestabilního mostu, přirovnal k postupu člena lékařského týmu, který by u pacienta odhalil nádor a neřekl by to kolegům. Někteří obžalovaní během jeho výslechu demonstrativně kroutili hlavami a smáli se.
Most se na jižní stranu naklonil už v červnu při bouracích pracích a před betonáží.
Znalec Milan Holický řekl, že most se zřítil v důsledku celé řady příčin, které se týkají především podpěrného systému. Upozornil na to, že podpěrné bárky, na kterých stála posouvaná mostní konstrukce, nebyly dostatečně ukotvené, a navíc byly přetížené.
Už dva měsíce před havárií se most podle dostupných informací naklonil jižním směrem, tedy na stranu, na kterou nakonec v srpnu spadl. „Most se na jižní stranu naklonil už v červnu při bouracích pracích a před betonáží. V té době odlehčená konstrukce vážila 154 tun a připravovala se na přetížení dalšími 340 tunami betonu. Firma se snažila jižní stranu podložit, ale nikdo nevyhodnotil, proč se most naklonil. Prostě to jen záplatovali,“ řekl znalec.
Pád mostu ovlivnila i železnice
Na pád mostu mělo podle něj vliv i to, že rekonstrukce probíhala za plného provozu železnice a vlaky zde jezdily rychlostí až 130 kilometrů za hodinu. To znalec označil za bezostyšnost.
Výpověď znalce se nelíbila především obžalovaným z firmy ODS – Dopravní stavby Ostrava. „Vy jste mu věřili? Já ani slovo,“ řekl během přestávky novinářům obžalovaný projektant Jiří Vlach z ODS – Dopravních staveb Ostrava. Znalec podle něj vypovídal tendenčně ve prospěch firmy Bögl a Krýsl, která si u něj nechala posudek vypracovat.
Znalec Holický později Právu řekl, že o podobném šlendriánu, jaký provázel rekonstrukci mostu ve Studénce, lze hovořit u řady jiných probíhajících staveb v celé České republice. „Je tomu tak u mnoha staveb, zejména u těch, kde dochází k ekonomickým tlakům. Pak se spěchá nebo se opomenou některá bezpečnostní opatření, některá měření a kontrola. Na druhé straně je třeba říci, že ten šlendrián se pak překryje dostatečnou rezervou ve spolehlivosti konstrukcí. V případě Studénky byla ta rezerva téměř nulová,“ řekl znalec.
Škoda 177 miliónů
Hlavní líčení s deseti obžalovanými, které policie označila za hlavní viníky tragédie, bude pokračovat i v příštím týdnu výpověďmi dalších znalců.
Vlakové neštěstí se odehrálo 8. srpna 2008 na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a Olomoucí. Těsně před rozjetý mezinárodní rychlík se ve Studénce zřítil silniční most, který právě procházel rekonstrukcí. Při nehodě zahynulo osm lidí, dalších 95 cestujících bylo zraněno. Škoda je v obžalobě vyčíslena na 177 miliónů korun.
Deset obžalovaných, kteří stojí před soudem, se dá rozdělit do několika skupin. První tři obvinění inženýři jsou z firmy ODS – Dopravní stavby Ostrava, která byla generálním dodavatelem rekonstrukce mostu. Firma nyní vystupuje pod názvem Eurovia CS.
Dalších pět obžalovaných je z firmy Bögl a Krýsl, která pro první firmu pracovala jako subdodavatel a odpovídala za manipulaci s mostní konstrukcí. Devátým obžalovaným je živnostník, který na základě smlouvy o dílo pracoval pro firmu Bögl a Krýsl. Na stavbě ve Studénce obsluhoval hydraulické tažné a zvedací zařízení. Posledním obžalovaným je mostní technik Správy silnic Moravskoslezského kraje, který je viněn z toho, že porušil své povinnosti a dění na stavbě kontroloval nedostatečně.