Článek
Jako svědka ho přitom policisté vyslýchali až několik dní po nehodě. Do té doby všichni pracovníci stavebních firem, kteří prováděli rekonstrukci mostu, kriminalistům tvrdili, že na stavbě bylo vše v naprostém pořádku. Strojvedoucí ale vypověděl, že si den před nehodou na první pohled všiml, že s mostem něco není v pořádku.
„Konstrukce mostu byla vychýlená. Nahoře byli dva pracovníci s kladkostroji, byl připraven i jeřáb. Vypadalo to, že chtějí most nadzvedávat,“ řekl strojvedoucí, který den před nehodou čekal v kolejišti těsně před mostem na povolení k jízdě.
Nejsem konstruktér, ale fyziku jsme ve škole měli.
Konstrukce byla podle něj nakloněna tak, že se necítil bezpečně a raději z místa poodešel. „Nejsem konstruktér, ale fyziku jsme ve škole měli,“ řekl svědek. Jak práce pokračovaly dále, už neviděl, protože se svým vlakem musel odjet.
Když se na druhý den dozvěděl, že most spadl těsně před rozjetý vlak, hned si událost spojil s tím, co viděl. U soudu v pondělí dodal, že podle jeho názoru bylo špatné, že vlaky místem projížděly ve velmi vysoké rychlosti. Každý vlak podle totiž před sebou tlačí sloup vzduchu, který má poměrně velkou sílu. „Já bych tam určitě snížil rychlost. Minimálně kvůli bezpečnosti lidí, kteří na tom mostě pracovali,“ řekl.
Desítka obžalovaných
Jedno z největších železničních neštěstí v novodobých českých dějinách se stalo 8. srpna 2008 na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a Olomoucí. Na koleje ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most, do kterého hned poté narazil mezinárodní rychlík. Osm lidí při nehodě zemřelo, dalších 95 jich bylo zraněno. Škoda přesáhla 177 miliónů.
Vinu za tragédii nese podle závěrů policie deset obžalovaných, převážně zaměstnanců firem ODS – Dopravní stavby Ostrava a Bögl a Krýsl. Případem se soud zabývá od června a podle pozorovatelů bude rozsudek otázkou minimálně několika let.