Článek
Kvůli nedostatečným prostorám se hlavní líčení koná od pondělí v budově Krajského soudu v Ostravě. Ve středu nechal zmocněnec společnosti Eurovia (dříve ODS - Dopravní stavby Ostrava), která byla dodavatelem stavby pro Moravskoslezský kraj, Josef Zubek, dopravit do soudní síně zmenšený model rozestavěného mostu. A dnes přivezli zástupci stejné stavební firmy k hlavnímu líčení další model. Jedná se o detailnější část mostní konstrukce, a to například i včetně vozíků, po kterých se most posunoval.
„Je v poměru 1:40 a chceme, aby soud měl další možnost vidět situaci na stavbě,“ vysvětlil Zubek.
Prvním svědkem, který ve čtvrtek čelil dotazům soudu, státního zástupce, zmocněnců i obhájců, byl dnes již bývalý zaměstnanec firmy Bögl a Krýsl, Slovák Marcel Kička. Na stavbě byl necelé dva dny.
„Byl jsem tam od 7. srpna. Na stavbě jsem nepracoval, byl jsem pozorovatel,“ popsal. Potvrdil, že když dorazil den před tragédií kolem poledne, byl jeden z vozíků vzpříčený.
„Most se proto za pomocí jeřábů nadzvedl, vozík se vrátil do původní polohy, a most se zase položil. Pak se udělal zkušební posun půl metru až metr. Trval asi půl hodiny, hodinu. To bylo ten den vše,“ sdělil Kička, který byl stavbyvedoucím na jiné stavbě, kterou Bögl a Krýsl dělal.
V osudnou chvíli Kička na stavbě nebyl. Odjel dopoledne do Opavy pro hydraulickou hadici. „Když jsem se vracel, už jezdily a houkaly sanitky.“
Vteřiny před srážkou
Na lavici svědků usedl také Slovák Vladimír Mikula, který pracoval na stavbě mostu jako dělník. Ten zažil v pátek 8. srpna 2008 nejen pád mostu, ale na vlastní oči viděl i následný náraz mezinárodního rychlíku do spadlé mostní konstrukce.
„Snažil jsem se na to neštěstí zapomenout,“ omlouval se, proč je jeho výpověď nesouvislá. „Konstrukce se pohnula podélně ve směru na Příbor a pak i částečně ve směru na Studénku. Pak zakřičel Karásek, že padá most. Seskočil jsem z lešení, ale spadl jsem při tom na zem. Čekal jsem, co spadne na mě. Když jsem zvedl hlavu, uviděl jsem přijíždějící vlak,“ popsal vteřiny před srážkou spadlé konstrukce s rychlíkem.
Na stavbě dělal Mikula pro firmu Bögl a Krýsl. „Dělal jsem vše, co bylo třeba. Hlavně provozní přípravy potřebné k tahání mostů,“ nastínil s tím, že mimo jiné připravoval vozíky, chystal pumpy.
„Byla to různorodá práce. Řídili mě Krejčiřík nebo Karásek,“ řekl na adresu dvou obžalovaných.
Mikula, kterého Bögl a Krýsl najali původně na zámečnické práce, popisoval u soudu hlavně to, co se na stavbě mostu dělo pár dní před tragédií a v osudný den od rána.
„Den nebo dva dny předtím jsme zjistili, že se vozíky na příborské straně vychylují. S pomocí jeřábu se ale narovnaly,“ ujistil s tím, že se odstraňovaly nerovnosti na žlutých nosnících nebo se měnily úvazy na jedné straně mostu. Odpovídal i na otázky ohledně podložek, zda se používaly jen kovové, a kde se vzaly dřevěné. „Kovové podložky se dávaly mezi mostovku a svařence,“ objasnil.