Článek
Soudy strojvedoucího potrestaly podmínkou, kterou mu potvrdil Nejvyšší soud (NS), který případ ve čtvrtek zveřejnil v internetové databázi.
K případu došlo na začátku dubna 2010 ve 4 hodiny ráno, když motorový vlak dojel do Ostravy. Strojvůdce pomáhal průvodčí s buzením spících cestujících a pak jí dovolil odejít s tím, že se o zbytek postará. Poté jednomu z rozespalých mužů řekl, aby vzbudil svého kamaráda, že jsou na konečné. Víc se o cestující nestaral, šel do kabiny, zavřel dveře, a když mu čidlo signalizovalo, že dveře jsou dovřené, zamířil s vlakem do depa.
Zázrak, že vyvázl živý
Jenže dveře přiskříply nohu tehdy třiadvacetiletému muži, který se nedokázal ze sevření vyprostit. Při jízdě podél nástupiště mu ještě stačil jeho kamarád pomáhat a nadzvedávat ho, jenže pak už muže motorák za sebou vlekl po kolejišti až k výhybce, kde se dveře trochu uvolnily, takže muž vypadl na zem. Při divoké jízdě utrpěl vážná zranění hlavy a pánve, léčení pak trvalo téměř rok. Podle záchranářů byl přesto zázrak, že vyvázl živý.
Strojvedoucí ve svém dovolání tvrdil, že starost o cestující leží na bedrech průvodčí a že on sám tím, že jí dovolil odejít, nepřevzal i její povinnosti. Navíc prý spoléhal na signalizaci dveří, která zde ale špatně zafungovala.
„Uváží-li se, že obviněný přišel do té části vozu, která je určena pro cestující, zaznamenal přítomnost cestujících osob a chtěl po jiném cestujícím, aby vzbudil poškozeného, přičemž šlo o rozespalé osoby, u kterých se dá předpokládat i vliv alkoholu, a vezme-li se ještě v úvahu, že šlo o dobu na rozhraní noci a rána, kdy byla tma, pak je nutno konstatovat, že celá tato situace vykazovala vysoký stupeň rizika nesplnění podmínek pro další manipulaci s vlakem,“ konstatovali ale soudci NS v čele s Petrem Hrachovcem.
Dodali, že strojvedoucí byl po odchodu své kolegyně jedinou osobou, která měla na lidi ve vlaku dohlédnout. Proto dovolání strojvedoucího odmítli.