Článek
Při nehodě do sebe narazil osobní vlak jedoucí z Brna do Březové nad Svitavou s vlakem, který přijížděl v opačném směru, tedy od Letovic. Vaňka už potrestal brněnský městský soud za obecné ohrožení z nedbalosti trestem 18 měsíců s podmíněným odkladem na dva roky. K tomu mu na rok zakázal vykonávat funkci strojvedoucího.
S tím se ale muž odmítl smířit a podal odvolání. Po nehodě znovu složil zkoušky a opět pracoval jako strojvedoucí. „Pořád tuto profesi vykonávám. Od té události jsem vyškolený, k ničemu od té doby nedošlo,“ prohlásil Vaněk.
V Brně u hlavního nádraží se srazily vlaky, zranilo se 23 lidí
„Měl jsem se přesvědčit, jestli mám volnou cestu. Svou chybu jsem si hned uvědomil a snažil jsem se ještě všemožně střetu zabránit, ale už jsem nemohl víc udělat. Je mi to líto a chtěl bych se omluvit všem, kterým jsem způsobil nějakou újmu. Je to pro mě ponaučení a trauma na celý život,“ řekl soudu.
Spoluvinu nese i výpravčí
Odvolací senát brněnského soudu už jednou případ projednával, před vynesením verdiktu se ale rozhodl počkat na zprávu Drážní inspekce. Podle jejího šetření bylo bezprostřední příčinou nehody selhání strojvůdce, ovšem inspektoři upozornili, že ke srážce přispělo i to, že výpravčí nedal strojvedoucímu vědět, že původně volnou cestu zavírá.
Vlak mezi Ostravou a Přerovem usmrtil seniora
Návěstidlo totiž vlaku původně signalizoval volno, to se ale šest minut před odjezdem změnilo. A Vaněk se podle všeho za celou dobu na návěstidlo nepodíval a změnu nezaregistroval.
„Dřívější povinnost výpravčího osobně vypravovat vlaky nebyla ničím nahrazena. Je zřejmé, že i Správa železnic nekonala tak, jak měla, a leží na ní částečný díl viny,“ uznal státní zástupce. S tím souhlasil i soud. „Vina obžalovaného byla prokázána a dostal za ni podmíněný trest. Je třeba ale dodat, že z ekonomických důvodů se zrušila významná kontrola výpravčího na nástupišti a celá situace při odjezdu tak byla postavená jen na jednom člověku,“ vysvětlila soudkyně Hana Kleinová.