Článek
Mají totiž barvu v PET láhvi či sáčku a z okna jedoucího vlaku, případně i ze staveb kolem trati, útočí na soupravu. Pokud jsou ve vlaku otevřená okna, pak se rozsah způsobené škody násobí. Barva pronikne do interiéru a znečistí vnitřní obložení vozu a čalouněná sedadla. A zasaženo není jenom čalounění.
„Na úklid již přijela i souprava, kde byl v čalounění jasně patrný obrys postavy. To znamená, že v okamžiku útoku vandala seděl na tom místě cestující, který musel být barvou zasažen. A tady už může jít o zdraví lidí, stačí jen, aby se jim barva dostala do očí,“ upozornil Právo jeho zdroj.
Zatím na jižní Moravě
„Mohu potvrdit, že jsme zaznamenali nový druh vandalismu – znečištění vlakové soupravy barvou za jízdy. Zřejmě jde o házení sáčků naplněných barvou, které znečistí jeden až dva vozy, a dokonce i stříkání barvy prostřednictvím technických prostředků, pravděpodobně nějakého rozprašovače, který umožňuje znečištění celé soupravy projíždějící kolem. Evidujeme tak poškození již pět elektrických jednotek řady 560 a čtyř pětivozových souprav sestavených z klasických vozů,” potvrdil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Šance předejít útoku jsou podle mluvčího mizivé. Strojvedoucí vandala nemusí vidět, pokud je ukrytý v křoví u kolejí. K útokům možná dochází v blízkosti zastávek či v místech, kde vlak zpomaluje.
Podle mluvčího jsou útoky dosud doménou jižní Moravy. „Zatím nemám informace, že by k podobným případům vandalismu došlo jinde než v Jihomoravském regionu. Samozřejmě ale nelze vyloučit, že se tento vandalismus rozšíří i do jiných částí republiky,“ řekl Šťáhlavský.
Železničnímu dopravci již nyní působí vandalové škody na majetku v rozsahu desítek miliónů korun ročně. I proto ČD vybírají agenturu, která bude mít za úkol střežit vlaky na odstavných nádražích.