Článek
Podle Vrchního soudu v Praze pochybil pražský městský soud při hodnocení shromážděných důkazů. „V určitých ohledech musí dát odvolací soud obžalovanému (Třeštíkovi) za pravdu. Nalézací soud použil k popisu skutku v rozsudku popis uvedený v obžalobě a nepromítl do něj změny, které zjistil. Rozsudek se tak stává nepřezkoumatelným,“ uvedl soudce pražského vrchního soudu Jiří Bednář.
Skutková zjištění, které městský soud učinil, jsou tak podle Bednáře mnohdy v rozporu s tím, co stojí v rozsudku. Soudce ale podotkl, že větší část rozsudku pokládá za prokázanou, správnou a důkazně podloženou.
Obraz prý nabízel jako zástavu
Obžaloba se týká mimo jiné obrazu Kruh a skvrna, jehož autorem je Vasilij Kandinskij. Podle státního zastupitelství nechal Třeštík obraz bez vědomí ukrajinsko-kanadského majitele odvézt po skončení výstavy v Národní galerii do kasina v Rozvadově a následně ho zase převezl do Prahy, kde ho v roce 2018 předal jako zástavu za své nesplacené závazky jinému podnikateli. Tomu ovšem nesdělil, že není oprávněným vlastníkem obrazu.
Podle obžaloby si Třeštík také neoprávněně ponechal peníze, které dostal od klienta na nákup díla Hanse Hoffmanna a obrazu Oskara Kokoschky nazvaného Žáby.
Galerista se hájil mimo jiné tím, že se stal obětí vydírání. „Nikdy jsem necítil, že bych dělal cokoliv, co by bylo nelegální. Svůj obor jsem vždycky dělal tak, jak jsem nejlíp uměl. Nikdy jsem neměl pohnutky cokoliv komukoliv zpronevěřit nebo ukrást. Pracujete s důvěrou lidí. Když ji nemáte, nemůže tento obor vůbec vykonávat,“ řekl v úterý odvolacímu senátu. Popřel také, že by peníze prohrál v kasinu. Pražský městský soud podle něj „zdeformoval“ celý skutkový děj a některé okolnosti vůbec nepochopil.