Článek
Dědicovu žalobu dříve zamítly obvodní i odvolací soud a dílo přiznaly Praze, případ ale vrátil do hry Nejvyšší soud, podle kterého soudci dostatečně nezdůvodnili svá rozhodnutí.
Soudy dříve dospěly k názoru, že původním majitelem série obrazů byl jejich zadavatel a sponzor projektu, americký mecenáš Charles Crane.
Podnikatel epopej daroval tehdejšímu královskému městu Praze. Podle verdiktů je fakt, že podmínka o vybudování reprezentativních výstavních prostor existovala, jenže její nesplnění prý na vlastnictví děl nic nemění.
Stejným způsobem se vyjádřil u soudu v pátek právník magistrátu Roman Felix. „Na hodnocení celé situace se nic nemění, jsem přesvědčen, že skutečným dárcem byl ten, kdo financoval vznik díla a kdo si ho objednal, a to byl Charles Crane," sdělil novinářům.
Podle něj je sice stále prostor k mimosoudnímu vyrovnání nebo nějakému podobnému řešení situace, ale co se týče sporu o vlastnictví epopeje, Praha má jasno. „Podle mého názoru lze jednat o smysluplném využití epopeje tak, jak to bylo zamýšleno, ale určitě není ke smírnému řešení debata o vlastnictví," dodal.
Soudkyně obvodního soudu Martina Tvrdková v pátek jednání odročila na únor, kdy by mohla rozhodnout.
Protistrana se musí snažit, aby doplnila nové důkazy.
John Mucha tvrdí, že Praze nabízí již deset let dialog stran epopeje. „Čekám na nějaký pozitivní signál z magistrátu, abychom si sedli a začali dělat něco dohromady a udělali světový skvost, zatím nic," popsal Mucha. Podle něj lze z epopeje udělat českou výstavní jedničku, je rovněž k mání celá řada dokumentů o samotném průběhu tvorby díla, kterými lze epopej doplnit.
Rovněž právník Felix uvedl, že ze strany města je vůle domluvit se. Zatím k tomu ale nedošlo. Mucha také sází na komunikaci s novým vedením Prahy po nedávných komunálních volbách, podle svých slov již metropolitní politiky oslovil dopisem a pozval je k sobě k jednání.
Muchův právní zástupce František Vyskočil je přesvědčený, že soudy jsou na straně klienta. „Nejvyšší soud řekl, že náš popis skutkového děje, jak jsme ho předestřeli, je správný a protistrana se musí snažit, aby ho nějakým způsobem zpochybnila nebo doplnila nové důkazy," řekl advokát.
John Mucha má problém hlavně s tím, že Praha začala epopej posílat do světa. Dědic se obává poškození pláten, autor podle něj také zamýšlel dílo výhradně pro český národ. Epopej byla například loni čtvrt roku v Japonsku, výstavu navštívilo přes 660 tisíc lidí.
Advokát Felix naproti tomu uvedl, že japonský výlet dopadl důstojně a sám autor pláten chtěl, aby výstava byla putovní.
Místo se stále hledá
Jedenáct pláten je nyní k vidění v pražském Obecním domě u příležitosti 100. výročí založení Československé republiky. Zbylých devět obrazů si mohou zájemci do konce roku prohlédnout na brněnském výstavišti, kde byla součástí festivalu Re:publika 1918-2018.
Praha podle advokáta Felixa stále hledá vhodné místo pro umístění epopeje. Plátna byla dříve na zámku v Moravském Krumlově, v roce 2010 putovala do pražského Veletržního paláce. V plánu byly například nové stavby na Letné nebo na Těšnově, od toho ale město ustoupilo kvůli změnám územního plánu.
Letos v červnu Praha oznámila, že chce epopej umístit do budovy, která vznikne dostavbou historické budovy Lapidária v areálu Výstaviště. Náklady na projekt mají být maximálně 580 milionů korun, podle končící primátorky Adriany Krnáčové (ANO) by stavba měla být hotová za dva roky.