Článek
Spor o autorská práva k legendárním loutkovým postavičkám Spejblovi a Hurvínkovi mezi ředitelkou pražského Divadla SH Helenou Štáchovou a Městským ústavem sociální péče v Plzni znovu vyhrála ředitelka. Soud dnes již podruhé zamítl žalobu, kterou na Štáchovou podal Městský ústav sociálních služeb v Plzni.
Loni kauza prošla přes městský soud k Vrchnímu, který ji vrátil zase na začátek. Ve středu soud autorská práva přiřkl Heleně Štáchové.
Spejbla a Hurvínka vyřezali ve dvacátých letech minulého století řezbáři Karel a Gustav Noskovi na návrh Josefa Skupy, který byl zakladatelem divadla. Vedení scény se později s jeho souhlasem ujal Miloš Kirschner, který loutky přivedl na vrchol slávy. Napsal pro ně mnoho her, pozměnil vzhled postaviček a propůjčil jim známé hlasy.
Postavičky vytvořili hlavně řezbáři Noskovi
V roce 1994 si v souvislosti s autorskými právy zaregistroval dvě ochranné známky. Právě ty se staly po jeho smrti předmětem soudního sporu mezi vdovou po Kirschnerovi Štáchovou a plzeňským ústavem, který se stal nositelem dědických práv po Skupovi. Dědička po zakladateli divadla totiž zemřela právě v tomto sociálním zařízení.
Právní zástupkyně plzeňské strany Elena Hornová tvrdila, že Skupa vytvořil podobu obou loutek a vymyslel jim jména, a ústav je proto dědicem absolutních autorských práv. Protistrana oponovala, že dědici po Skupovi nemají nárok na autorská práva. Výtvarnou podobu loutkám prý vdechli až řezbáři Noskovi a se Skupovým návrhem se příliš neshodovala. Jména pak vymyslel Skupův přítel Karel Koval. Štáchová navíc argumentovala tím, že by požadavky ústavu přivedly divadlo na dno.