Hlavní obsah

Soud řeší smrt ženy pod koly tramvaje v Olomouci. Řidič ji podle znalce měl vidět

Výslechem znalce z oboru dopravy pokračovalo v pondělí u Okresního soudu v Olomouci projednávání případu loňské tragické nehody, kdy pod koly tramvaje zemřela vystupující šestaosmdesátiletá žena. Nejprve ji zachytily dveře, posléze upadla pod kola rozjíždějící se soupravy. Řidič David Romsy čelí obžalobě z usmrcení z nedbalosti. Hrozí mu až šestileté vězení. Svou vinu odmítá. Ženu prý v zrcátku v kritické chvíli nemohl vidět.

Soud s řidičem tramvajeVideo: Petr Marek, Novinky

Článek

Znalec, určený soudem, ale konstatoval opak. Podstatné podle něj je, od kdy mohla být cestující viditelná v zrcátku a po jakou dobu. „Ta činila minimálně 1,5 vteřiny. Mohlo by se zdát, že je to málo, ale není. V době, kdy se fyzicky dveře zavírají, to je právě ta doba, kdy se musí řidič do zrcátka dívat. Je to ta nejnutnější doba, kdy tak má činit,“ zdůraznil v pondělí u soudu znalec Ladislav Mandát s tím, že podle běžné praxe v dopravě sledování zpětného zrcátka by mělo probíhat do okamžiku zavření dveří.

Sám řidič už dříve u soudu připustil, že ženu vidět mohl. V pondělí ale toto vzal zpět. „Učinil jsem tak na základě předložených fotografií. Neuvědomil jsem si, že jsou z jiného úhlu pohledu, než jsem měl já. Nemohl jsem poškozenou vidět. Byl jsem nervózní, u soudu jsem poprvé, beru původní vyjádření zpět,“ prohlásil. Ke stejnému závěru došel rovněž znalec obhajoby, který vypovídal u soudu v rámci předchozího jednání.

Foto: Petr Marek

David Romsy u olomouckého okresního soudu

„V tomto se rozcházíme. Problém ale není v technických podkladech, nýbrž v subjektivním hodnocení věci,“ reagoval Mandát. Poukázal také na to, že celá událost byla zaznamenána velmi přesně kamerami městské policie. „Bylo proto možné vše jednoznačně určit,“ dodal.

U soudu v pondělí vypovídal také mistr údržby tramvají olomouckého dopravního podniku (DPMO) Zdeněk Musil. Ten konstatoval, že tramvajová souprava byla před nehodou řádně zkontrolována. „Vše bylo zcela v pořádku včetně bezpečnostního systému. Potvrdila to i kontrola, kterou po nehodě provedla Drážní inspekce,“ uvedl.

Žena vystupovala pozdě

Nehoda se stala loni 14. září ve Wolkerově ulici nedaleko Výstaviště Flora. Žena tehdy nestihla včas vystoupit z druhého vozu tramvajové soupravy. V důsledku toho ji zachytily za horní polovinu těla zavírající se dveře. Seniorka ztratila rovnováhu, nedošlápla na vyvýšenou zastávku a upadla pod rozjíždějící se tramvaj.

Řidič se bránil tím, že žena začala vystupovat v době, kdy už vystupovat neměla, tedy po zaznění signálu vyzývajícího k opuštění dveřního prostoru. Hájil se tím, že se díval na všechny strany, ale zároveň musí sledovat i prostor vepředu. Podle obžaloby však v kritický okamžik, kdy ženu vidět mohl, se tímto směrem nepodíval.

Dopravní podnik města Olomouce se za řidiče postavil. „Tragická nehoda nás velmi mrzí, ale z naší strany nebylo zjištěno žádné jeho pochybení vzhledem k nastaveným bezpečnostním pravidlům a postupům. Proto má naši plnou podporu v probíhajícím řízení v dané věci,“ uvedla již dříve mluvčí DPMO Anna Sýkorová.

Bezpečnostní systém, jak dodala, při nehodě řádně fungoval. „Systém blokování rozjezdu u tramvají typu T3 R.P pracuje na principu rozpoznání přítomnosti překážky mezi křídly dveří. Při sevření překážky je blokován rozjezd a jízda tramvaje a kontrolka dveří na přístrojové desce indikuje řidiči otevřené dveře,“ popsala tehdy Sýkorová. Právě to, proč tramvaj nezastavila a rozjela se, by se u soudu mělo vyjasnit, proběhne i vyšetřovací pokus.

Předseda senátu olomouckého okresního soudu Petr Bednář pak jednání odročil mj. za účelem výslechu dalších svědků. Pokračovat bude 12. listopadu. „Ještě předtím, 7. listopadu, provedeme vyšetřovací pokus, který bude neveřejný,“ řekl Bednář.

Seniorku v Olomouci při vystupování přiskříply dveře a přejela ji tramvaj. Policisté obvinili řidiče

Krimi

Výběr článků

Načítám