Článek
Vývoj v případu vyplývá z informací v justiční databázi. Zrušené rozsudky se týkají Michala Hejkala, Milana Macury, Juraje Noska a Františka Lízala. Dovolání odmítl soud u odsouzeného Romana Bednaříka, který si dříve rovněž vyslechl rozhodnutí o podmínce.
Před Okresním soudem v Havlíčkově Brodě původně čelilo obžalobě deset lidí, proces měl složitý vývoj. Jako první byli pravomocně odsouzeni stavbyvedoucí Josef Spour a Roman Bednařík. Dostali dva roky vězení s podmínečným odkladem na tři roky a také zákazy činnosti. Podle rozsudku, který obstál i před NS, se dopustili obecného ohrožení z nedbalosti.
Později byli odsouzeni ještě Hejkal, Macura, Nosko a Lízal, vyslechli si trest 1,5 roku vězení s podmínečným odkladem na dva roky. Na stavbě působili v různých rolích, jako dozor či stavbyvedoucí. Hejkal podal úspěšné dovolání, na jehož základě NS rozhodl také ve prospěch Macury, Noska a Lízala, kteří sami dovolání ani nepodávali.
Soud zmírnil čtyřem mužům podmínky za pád mostu ve Vilémově, pátého zprostil
„Přikázal věc znovu rozhodnout Krajskému soudu v Hradci Králové – pobočce v Pardubicích,“ uvedla mluvčí krajského soudu Kateřina Podeszwová.
Plné odůvodnění NS zatím není dostupné. Z informací poskytnutých Podeszwovou plyne, že se krajský soud musí znovu zabývat otázkou, zda bylo počínání Hejkala, stejně jako dalších aktérů, „dostatečně významnou příčinou škodlivého následku“.
„Je totiž skutečností, že jednotlivé příčiny a podmínky (zde jednání jednotlivých obviněných) nemusí mít pro způsobení následku stejný význam (gradace příčinné souvislosti). Důležité je, aby jednání pachatele bylo z hlediska způsobení následku příčinou dostatečně významnou,“ uvedl NS. Pokud by se ukázalo, že jejich podíl na neštěstí byl nepatrný, nešlo by o trestný čin.
Téměř 90 let starý klenutý most přes říčku Hostačovku ve Vilémově procházel v roce 2014 rekonstrukcí, která byla součástí modernizace silnice druhé třídy 345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než 200 milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl.
Most se zřítil 4. září 2014. Pod klenbou pracovala skupina dělníků. Dva zraněné se podařilo vyprostit. Čtyři na místě zemřeli.