Článek
„Nalézací soud splnil pokyny odvolacího soudu, doplnil důkazy v potřebném rozsahu. Důkazní situace se poté výrazně změnila," uvedl soudce Luboš Vlasák, jehož senát předchozí osvobozující verdikt loni v červnu zrušil a věc tehdy vrátil pražskému městskému soudu k dalšímu projednání.
„Tak zazvonil zvonec a Borgulovy pohádky je konec,“ napsal na svém twitterovém účtu Rittig v narážce na státního zástupce Adama Borgulu.
TAK ZAZVONIL ZVONEC A BURGULOVY POHADKY JE KONEC.🤮🤮🤮🤮🤮
— Ivo Rittig (@RittigIvo) September 1, 2021
Pro lobbistu znamená středeční usnesení třetí pravomocné zproštění viny - obžalován byl ještě v případu tunelování petrochemické firmy Oleo Chemical a v kauze údajného vyzrazení utajované informace BIS. Jeho advokát Vlastimil Rampula na dotaz ČTK sdělil, že žádné další obžalobě už jeho klient nečelí.
Obžalované osvobodil již loni na podzim Městský soud v Praze, ale státní zástupce se odvolal k Vrchnímu soudu v Praze. Podle soudce Petra Hovorky nebyl žalovaný skutek trestným činem.
Soud znovu osvobodil Rittiga, Dvořáka a spol. v jízdenkové kauze
Klíčovým důkazem, který změnil právní názor vrchního soudu, byl nový posudek znaleckého ústavu Equita Consulting. „Na počátku byl znalecký posudek, který naprosto neobstál, protože měl věcné chyby. Pokud tehdy orgány činné v trestním řízení neměly jiný posudek, tak se nedivím, že tu obžalobu podaly. Ale divím se, že ji podaly pro tuto právní kvalifikaci,” uvedl Vlasák.
Podle Equita Consulting nelze určit takzvanou obvyklou cenu jízdenek, a tedy ani to, zda byly předražené.
Soudce míní, že manažeři neměli být stíhaní za zpronevěru, ale případně pro možné porušení povinností při správě cizího majetku. „Jízdní doklady byly objednány, dodány a uhrazeny. Gros ve vztahu k managementu dopravního podniku spočívalo v tom, zda jste za tyto jízdní doklady nezaplatili víc, než jste měli. Zkratka, že to mohlo být o 17 haléřů míň, je nesmyslná. Ten znalecký posudek je v tomto jednoznačný,” zdůraznil.
Papírna platila z každé vyrobené jízdenky 17 haléřů Kmeťově karibské společnosti Cokeville Assets. Podle obžaloby takto firma Neograph nezákonně vyplatila nejméně 40 milionů korun, které pachatelé legalizovali přes další firmy. Obžalovaní manažeři ale uváděli, že šlo o standardní provizi za zprostředkování zakázky u DPP.
„Chápu, že sdělovací prostředky může iritovat skutečnost, že 17 haléřů z jedné jízdenky odjíždělo někam do Karibiku. Ovšem nebylo to na úkor dopravního podniku, ale na úkor zisku společnosti Neograph, která se dost značné části zisku vzdala ve prospěch zprostředkovatele, který jí dohodil velice lukrativní, prestižní obchod,” řekl novinářům Vlasák.
Žalobce v kauze jízdenek: Rittig by měl jít na čtyři roky do vězení, Dvořák na šest
Podotkl, že zakázka Neographu otevřela dveře na mezinárodní trh. Soudce také připomněl, že za vedením DPP přišla policie s tím, že dříve používané jízdenky jsou cílem padělatelů. „Dopravnímu podniku hrozila velká škoda, pokud by na to nereagoval. Naopak se projevili v tomto směru jako řádní hospodáři," řekl o manažerech a jejich záměru objednat nové jízdní doklady.
Souzeni byli i advokáti
Tzv. jízdenková kauza je nejznámější část případu údajného tunelování pražského dopravního podniku. Jde o zakázku na tisk jízdenek, kdy z každého prodaného dokladu údajně putovalo 17 haléřů do skořápkové firmy Cokeville Assets v Karibiku, kde celkem skončilo minimálně přes 40 milionů korun.
Podle obžaloby tyto peníze následně putovaly právě k Rittigovi. Kromě Rittiga a Dvořáka patřil mezi obžalované ekonomický náměstek DPP Ivo Štika, spolumajitel papírny Neograph Jan Janků a Peter Kmeť, který figuroval ve společnosti Cokeville Assets.
Mezi dalšími souzenými pak byli právníci David Michal, Karolína Babáková, Marek Stubley, zaměstnanci účetní firmy Peskim Jana Šádková, Petr Michal a Jaroslav Kubiska nebo Rittigova údajná spojka v dopravní firmě Jan Valtr.