Článek
Manželé podali žalobu již v roce 2018. Soudy si ji však roky přehazovaly. Zatímco Okresní soud v Mostě ji už dvakrát zamítl, u odvolacího soudu manželé mezitím jednou uspěli. Ústecký krajský soud ve čtvrtek konstatoval, že Autodrom Most nesmí obtěžovat hlukem nad přiměřenou míru. Zároveň musí zaplatit náhradu na náklady řízení.
„Jsme šťastní, že to takhle dopadlo. Bohužel to trvalo neuvěřitelných téměř osm let,“ řekl novinářům Jiří Hulička.

Jiří Hulička (vlevo ) s advokátem Václavem Láskou.
Odvolací soud konstatoval, že provoz autodromu nepřiměřeně zasáhl do kvality života manželů. „Máme vnoučata, nemohli jsme dát ven kočárek s dítětem. Nejhorší byly všední dny, o víkendu se dá někam ujet. Nemohli jsme větrat. Nadávali jsme a byli jsme smutní,“ uvedl.
Nedodržování limitů hluku budou kontrolovat
Manželé předložili soudům výsledky řady měření hluku z krajské hygienické stanice, které potvrzují, že hluk z autodromu překračuje zákonný limit 50 decibelů, a další dokumenty. Vypovídala řada svědků z okruhu lidí, kteří v blízkosti závodní dráhy ve čtvrti Souš žijí stejně jako Huličkovi. Soudy zkoumaly historii autodromu a jeho stavební dokumentaci.
Autodrom, pokud chce vyhovět rozsudku, musí podle advokáta manželů Václava Lásky zastavit provoz v neděli a o státních svátcích a zastavit komerční jízdy. „Není tam schopen dosáhnout hlukových limitů, které jsou soudem považovány za normální. Naopak není dotčena jeho závodní činnost,“ řekl novinářům Láska.
Soud stanovil jako přiměřené hlukové limity ve všední dny 55 decibelů a o nedělích a státních svátcích na 50 decibelů. V současnosti podle Lásky v některých případech přesahuje hluk v sousedství závodiště i 70 decibelů.
Ústecký soud porovnával provoz na mosteckém autodromu s autodromem v německém Sachsenringu. Tam má provozovatel povoleno překračovat hlukové limity v době závodů deset dní v roce. O nedělích a svátcích je závodiště, které je od odbytné zástavby odděleno protihlukovou zdí, mimo provoz.

Na autodromu se během roku koná několik závodů.
„Pokud bude pokračovat provoz jako dosud a budou překračovány limity, tak se budeme svých práv domáhat exekučně,“ zdůraznil Láska. „Zvolíme společně s klienty, jak budeme měřit,“ dodal a připomněl, že rozsudek nabyde právní moci po doručení, což může být zhruba do třiceti dnů.
Autodrom se chce proti rozhodnutí bránit. „Dnešní rozhodnutí soudu omezuje naše ústavní právo svobodně podnikat. Využijeme proto v této věci všechny dostupné právní možnosti včetně dovolání,“ komentoval rozsudek mluvčí autodromu Radek Laube.
„Jsme však přesvědčeni, že provozujeme areál v souladu s jeho původním záměrem a řádnou kolaudací, a domníváme se, že naším provozem nezasahujeme nijak do práv třetích osob,“ doplnil s tím, že autodrom preferuje nalezení kompromisu. Rozsudek je ale pravomocný, dovolání nemá odkladný účinek.
Loni odvolací soud, který řešil předchozí odvolání manželů, vyzval obě strany ke smíru. K dohodě ale nedošlo. Požadavek manželů omezit provoz závodiště o polovinu majitel závodiště odmítl.
Lidé na problém poukazují deset let
Manželé a několik dalších obyvatel čtvrti, která s motoristickým areálem sousedí, čelí v sezoně téměř denně často nesnesitelnému randálu, který opakovaně překračuje limity hluku, znepříjemňuje jim život a ničí zdraví.
„Na problém poukazujeme od roku 2015, ale nikdo nás nebere vážně. Nechceme úplně zrušit provoz na autodromu. Je nám jedno, kdo tam jezdí, ale ať vždy dodržují zákonné limity hluku. Pravda je, že komerční jízdy jsou nejhlučnější, okruh si může pronajmout v podstatě kdokoliv. Jde většinou o zahraniční klienty, kteří se přijedou vyblbnout na dráhu, a my to odnášíme,“ řekl Novinkám před časem Ivan Dlouhý, předseda spolku Zdraví pro Most, který zastupuje zájmy obyvatel Souše. „Venku před barákem si se sousedy nepokecáme, takový rámus sem doléhá,“ zdůraznil.

Ivan Dlouhý stojí před branami mosteckého autodromu.
Vedení autodromu opakuje, že v posledních letech zavedlo ve snaze minimalizovat dopad na okolí několik opatření vedoucích k snížení hlukové zátěže. „Kontrolujeme hlukový limit, který musí splňovat všechna vozidla pohybující se na dráze. Zakázali jsme driftování a s tím spojené závody, zavedli jsme povinné používání tlumivek výfuků,“ vyjmenoval mluvčí některá z nastolených opatření.
Letošní sezona na mosteckém autodromu odstartuje na konci března závodem aut do vrchu. Kromě této akce je v kalendáři uvedeno dalších čtrnáct oficiálních motoristických akcí.