Hlavní obsah

Sluchátka a koloběžky: nehod přibývá

Nehod souvisejících s tím, že chodci či řidiči kvůli sluchátkům na uších pořádně neslyší, co se kolem nich děje, přibývá. Upozorňují na to pojišťovny, které také evidují nárůst škodních událostí při používání elektrických automobilů, elektrokoloběžek a různých pojezdů, jež jsou rovněž téměř neslyšitelné.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Stále více účastníků provozu tak kvůli nízké slyšitelnosti okolí špatně vyhodnocuje rizika. „Cyklistika se statisticky nejeví jako příliš nebezpečná vzhledem k velkému počtu cyklistů. Velmi nebezpečné jsou ale elektrokoloběžky, kterých se například v Praze provozují minimálně dva tisíce. Jejich nehody výrazně narůstají právě přes letní měsíce,“ řekl Právu mluvčí pojišťovny Ko­operativa Milan Káňa.

Neslyšitelnost elektrokoloběžek, minimální vizuální odlišitelnost od chodců, ale naopak vysoká rychlost pohybu podle něj ve výsledku způsobují stále vyšší počet úrazů. „Navíc se většinou jedná o vážné úrazy,“ dodal Káňa.

Událostí, které jsou spojeny s absencí varovných zvukových signálů, je čím dál více
Eva Svobodová, pojišťovna Uniqa

Statistika schází

Přesné údaje o tom, jakou roli hraje neslyšitelnost při nehodách, jsou obtížně dohledatelné. U Policie ČR jsou podle mluvčí Hany Rubášové sledovanými položkami při nehodách pouze objektivně doložitelné a posouditelné ukazatele, a nehody z důvodu neslyšitelnosti tak v tomto směru policisté neevidují.

Kde se nejvíc bourá s cyklisty? Rizikové jsou křižovatky

AutoMoto

Policisté ani nevedou zvlášť statistiku pro koloběžky, spadají do stejné kategorie jako jízdní kola, resp. cyklisté.

Za dva roky povinné ručení
V roce 2024 si budou muset někteří majitelé elektrokoloběžek a vozítek segway v EU sjednat pro jejich provoz povinné ručení.
Bude se to týkat strojů s dosažitelnou rychlostí nad 25 kilometrů za hodinu. Současně se bude platit pojistné i za koloběžky s cestovní rychlostí přes 14 km/h, pokud stroj váží více než 25 kilogramů.
Směrnice EU cílí zejména na rychlejší a těžší stroje, které představují nebezpečí pro chodce.
Drtivé většině běžných městských elektrokoloběžek se tak nové pravidlo vyhne, protože ty váží zpravidla okolo 10 až 12 kilogramů a jejich rychlost je omezena na 25 km/h.
Cena pojištění by se mohla pohybovat v řádu několika stovek korun, podobně jako u mopedů.

Narůstající počet nehod elektrokoloběžek však policie potvrzuje. Například v Českých Budějovicích minulý měsíc vyšetřovala dva případy. Při jedné z nehod jely na cyklostezce na elektrokoloběžce dvě dívky, které srazily cyklistku a z místa ujely.

Nehody se podle policistů často týkají sdílených elektrokoloběžek, které si lze na řadě míst ve městě půjčit.

„Událostí, které jsou spojeny s absencí varovných zvukových signálů, na něž je člověk zvyklý a nastavený, zaznamenáváme čím dál více,“ potvrdila Právu mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová. Upozornila na to, že mj. se zvyšuje i nebezpečí srážky se slepci.

Pravidlo 1,5 metru odstupu při předjíždění cyklistů chce ministerstvo změnit

AutoMoto

Rizika spojená s provozem elektrokoloběžek je zatím možné krýt individuálním pojištěním, od roku 2024 má být pro silnější stroje povinné. Experti upozorňují na to, že elektrokola i elektrokoloběžky, které mají podstatně vyšší rychlost než ty tradiční, už začínají více používat také děti.

Problematikou nehod v souvislosti se sluchátky v uších se loni zabýval experiment automobilové značky Ford, který ukázal, že lidé se sluchátky reagují na nebezpečí přibližně o 4,2 vteřiny později než bez nich.

Pokusu se zúčastnilo více než dva tisíce lidí z Francie, Německa, Itálie, Španělska a Velké Británie.

Nejčastěji podle Svobodové dochází k nehodám v souvislosti s absencí slyšitelnosti na silnicích, nejedná se však o nejvíce rizikové místo z hlediska ohrožení života.

Levná jízda na elektrokoloběžce bez pojištění se může prodražit

Finance

„Fatální bývají následky při přímém střetu s vlakem, zde je šance na přežití minimální. U vozidel na elektropohon nezbývá než dodržovat opatrnost a bdělost a nespoléhat jen na zvukový efekt blížícího se vozu, a to i bez poslechu čehokoli jiného,“ uzavřela mluvčí.

Výběr článků

Načítám