Článek
Stále více účastníků provozu tak kvůli nízké slyšitelnosti okolí špatně vyhodnocuje rizika. „Cyklistika se statisticky nejeví jako příliš nebezpečná vzhledem k velkému počtu cyklistů. Velmi nebezpečné jsou ale elektrokoloběžky, kterých se například v Praze provozují minimálně dva tisíce. Jejich nehody výrazně narůstají právě přes letní měsíce,“ řekl Právu mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.
Neslyšitelnost elektrokoloběžek, minimální vizuální odlišitelnost od chodců, ale naopak vysoká rychlost pohybu podle něj ve výsledku způsobují stále vyšší počet úrazů. „Navíc se většinou jedná o vážné úrazy,“ dodal Káňa.
Událostí, které jsou spojeny s absencí varovných zvukových signálů, je čím dál více
Statistika schází
Přesné údaje o tom, jakou roli hraje neslyšitelnost při nehodách, jsou obtížně dohledatelné. U Policie ČR jsou podle mluvčí Hany Rubášové sledovanými položkami při nehodách pouze objektivně doložitelné a posouditelné ukazatele, a nehody z důvodu neslyšitelnosti tak v tomto směru policisté neevidují.
Kde se nejvíc bourá s cyklisty? Rizikové jsou křižovatky
Policisté ani nevedou zvlášť statistiku pro koloběžky, spadají do stejné kategorie jako jízdní kola, resp. cyklisté.
Za dva roky povinné ručení |
---|
V roce 2024 si budou muset někteří majitelé elektrokoloběžek a vozítek segway v EU sjednat pro jejich provoz povinné ručení. |
Bude se to týkat strojů s dosažitelnou rychlostí nad 25 kilometrů za hodinu. Současně se bude platit pojistné i za koloběžky s cestovní rychlostí přes 14 km/h, pokud stroj váží více než 25 kilogramů. |
Směrnice EU cílí zejména na rychlejší a těžší stroje, které představují nebezpečí pro chodce. |
Drtivé většině běžných městských elektrokoloběžek se tak nové pravidlo vyhne, protože ty váží zpravidla okolo 10 až 12 kilogramů a jejich rychlost je omezena na 25 km/h. |
Cena pojištění by se mohla pohybovat v řádu několika stovek korun, podobně jako u mopedů. |
Narůstající počet nehod elektrokoloběžek však policie potvrzuje. Například v Českých Budějovicích minulý měsíc vyšetřovala dva případy. Při jedné z nehod jely na cyklostezce na elektrokoloběžce dvě dívky, které srazily cyklistku a z místa ujely.
Nehody se podle policistů často týkají sdílených elektrokoloběžek, které si lze na řadě míst ve městě půjčit.
„Událostí, které jsou spojeny s absencí varovných zvukových signálů, na něž je člověk zvyklý a nastavený, zaznamenáváme čím dál více,“ potvrdila Právu mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová. Upozornila na to, že mj. se zvyšuje i nebezpečí srážky se slepci.
Pravidlo 1,5 metru odstupu při předjíždění cyklistů chce ministerstvo změnit
Rizika spojená s provozem elektrokoloběžek je zatím možné krýt individuálním pojištěním, od roku 2024 má být pro silnější stroje povinné. Experti upozorňují na to, že elektrokola i elektrokoloběžky, které mají podstatně vyšší rychlost než ty tradiční, už začínají více používat také děti.
Problematikou nehod v souvislosti se sluchátky v uších se loni zabýval experiment automobilové značky Ford, který ukázal, že lidé se sluchátky reagují na nebezpečí přibližně o 4,2 vteřiny později než bez nich.
Pokusu se zúčastnilo více než dva tisíce lidí z Francie, Německa, Itálie, Španělska a Velké Británie.
Nejčastěji podle Svobodové dochází k nehodám v souvislosti s absencí slyšitelnosti na silnicích, nejedná se však o nejvíce rizikové místo z hlediska ohrožení života.
Levná jízda na elektrokoloběžce bez pojištění se může prodražit
„Fatální bývají následky při přímém střetu s vlakem, zde je šance na přežití minimální. U vozidel na elektropohon nezbývá než dodržovat opatrnost a bdělost a nespoléhat jen na zvukový efekt blížícího se vozu, a to i bez poslechu čehokoli jiného,“ uzavřela mluvčí.