Článek
Důchodce narazil na sociální síti na inzerát, který sliboval zhodnocení peněz. „Šlo o video s česky psaným textem a byl u něho odkaz, na který senior klikl. Následně mu volala žena, jež ho navedla, kam má zaslat základní vklad ve výši 200 amerických dolarů, tedy 4741 korun, aby prý mohl začít investovat,“ uvedla chomutovská policejní mluvčí Miroslava Glogovská.
Když to muž udělal, telefonicky se s ním spojil již jeho údajný makléř, který se ho ujal a on od té doby komunikoval jen s ním. Podle hlasu mladší muž s východním přízvukem získal mužovu důvěru a ten plnil všechny jeho instrukce, uvedla policie.
Nejprve mu na nějaké stránce založil účet, kam měl poté posílat své peníze za účelem jejich zhodnocení. „Na tuto stránku mohl senior nahlížet, aby viděl, jak jeho investice rostou. Mělo prý jít hlavně o investování do bitcoinu a do ropy. Muž tedy začal na základě pokynů makléře k platbám posílat peníze na určené účty,“ popsala mluvčí.
„Lodní inženýr“ obalamutil ženu z Orlickoústecka historkou o ztroskotání a pirátech
Na stránkách, kam makléř mužovi poskytl přístup, měl vždy vyúčtování a podle toho se investice zhodnocovaly. „A když ke konci již poškozený další peníze posílat nechtěl, protože jeho úspory na bankovním účtu rychle docházely, jeho osobní telefonický makléř ho ještě v několika případech nakonec přesvědčil o nutnosti poslat další vysoké částky, aby využil časově velmi omezené investiční příležitosti,“ dodala Glogovská.
Podvedeného seniora nakonec kontaktovala jeho banka s upozorněním na podivnou platbu a doporučila mu obrátit se na policii.
„Od poloviny února do téměř poloviny dubna neznámý podvodník zmíněného důchodce připravil v součtu o 3,1 milionu korun, které mu poškozený sám zaslal s vidinou jejich vysokého zhodnocení,“ upřesnila mluvčí výši škody.
Policie opakovaně upozorňuje na nutnost mít se na pozoru před podvodníky. Jejich cílem je často i s využitím vzdáleného přístupu na plochu počítače nebo mobilu dotyčného odcizit peníze. Útočník na internet umístí lákavou reklamu slibující zaručené zisky.
V reklamě se pro zvýšení důvěryhodnosti mohou objevovat známé osobnosti a významné společnosti. Reklama vybízí k vyplnění kontaktního formuláře. Po odeslání údajů oběť osloví například telefonicky podvodníci, kteří se vydávají za pracovníky různých investičních společností, a roztáčí se kolotoč intenzivní manipulace.