Článek
Soud zohlednil, že ač Benga reagoval opožděně a nesl na smrti čtyř lidí větší část viny, svůj podíl na nehodě měl i řidič Volkswagenu Sharan, do kterého Benga se svým vozem narazil. U hlavního líčení to v pátek řekl soudce Josef Prach.
„Dospěli jsme k tomu, že vinu na této tragické nehodě nesli oba řidiči s tím, že větší podíl viny nese obžalovaný řidič kamiónu. Benga měl velmi dobrý výhled a měl na vzniklou situaci včas reagovat. Reagovat tedy začal, ale příliš pozdě,“ řekl soudce.
Soud podle něj přihlédl i k tomu, že Benga nejel bezohledně a situaci v silničním provozu sledoval. Navíc předtím nebyl nikdy trestán – bez nehody najezdil asi milión kilometrů.
Nehoda na dálničním obchvatu Plzně byla nejtragičtější dopravní nehodou v Plzeňském kraji za poslední léta. Ve volkswagenu cestovalo sedm lidí, čtyři zemřeli na místě a další tři včetně řidiče byli vážně zraněni.
Kdyby byl Benga výhradním viníkem, téměř jistě by dostal nepodmíněný trest.
Reagoval pozdě
Benga se svým kolegou mířil 29. března 2016 s kamiónem MAN a šestitunovým nákladem po dálnici D5 do Nýřan. Zpomalující dodávku Volkswagen Sharan, kterou řídil Rumun Ioan Varga, viděl ze vzdálenosti asi 200 metrů.
Benga nejprve rychlost zastavujícího vozidla před sebou správně neodhadl, potom se je
snažil objet, ale v levém pruhu ho předjíždělo další auto. Brzdit začal až 37 metrů před volkswagenem, rychlost zvládl snížit z necelých 90 km/h na 66 km/h. K zastavení by podle znalce potřeboval dalších 25 metrů.
Podle státního zástupce reagoval řidič kamiónu v podstatě správně, ale příliš pozdě.
Cizinec se hlavního líčení nezúčastnil. Za usmrcení z nedbalosti mu hrozilo až šestileté vězení. Ioanu Vargovi, který podle soudu nesl kvůli svému nelogickému manévru také vinu, vyměřila v lednu soudkyně Lenka Prýcová dva roky vězení podmíněně se zkušební dobou dva a půl roku. I jemu soud navíc uložil zákaz řízení v ČR na tři roky. [celá zpráva]