Článek
„Když vozy odstavíte v úterý a rozjedou se v pátek a je to volně přístupný areál, tak nemůžete vyloučit nic,“ potvrdil na dotaz Práva generální inspektor Jan Kučera.
Inspekce incident stále vyšetřuje, žádné další detaily z probíhajícího šetření nyní nechce zveřejňovat.
Na vlečce ujelo 32 odstavených vozů, z nich sedm vykolejilo. Poškodily osobní auto, sloup trakčního vedení a drážní budovu. Dva lidé byli zraněni. Ke srážce s autem došlo na přejezdu se světelnou signalizací i závorou.
Osm nákladních vagonů se u Prahy utrhlo z vlečky. Na přejezdu smetly auto
Kučera již dříve upozornil, že řidič osobního vozu byl povinen se v případě, kdy výstražné bílé světlo nebliká, přesvědčit, že nic nejede.
Takto zareagoval řidič kamionu, který přijížděl z opačného směru a i přes snížený výhled přes křoví vagony zaregistroval a včas z přejezdu vycouval. Řidič osobního vozu, i když měl lepší výhled, na trať vjel.
Výstražné světlo ovšem neblikalo a také závora byla zdvižená, protože přejezd je ovládán ručně z nádraží, kde neměli žádnou jízdu hlášenou.
U Brna vykolejil rychlík Vysočina
Kučera navíc upřesnil, že na uvedeném přejezdu bílé světlo ani není instalované, ne všechny přejezdy jsou jím vybaveny. „Bílé máte jenom tam, kde můžete garantovat, že se neblíží vlak,“ vysvětlil.
„Zákon neříká, jsou-li závory nahoře, může se vjíždět bez dalšího,“ komentoval dále Kučera. Řidič se podle něj musí pozorně rozhlédnout, a nebliká-li bílé světlo, může jet přes přejezd maximálně rychlostí 30 km/h, zatímco u bílého blikajícího až 50 km/h.
V Jihlavě se srazily vlaky, nákladní souprava projela návěstidlo
V historii se nicméně stala i nehoda, když bílé světlo blikalo. „To se stalo kdysi dávno v Hlubočepech, protože strojvedoucí projel návěstidlo, u kterého měl zastavit. To nebyla chyba zabezpečovacího zařízení,“ připomněl Kučera.
I z toho však plyne, že se vždy vyplatí rozhlížet. V Česku je více než 7800 železničních přejezdů, což znamená, že v průměru na délku sítě je přejezd na každý zhruba kilometr a půl.