Článek
„Uviděla v čekárně Cikány a automaticky na nás vyjela: Co vy tady děláte? Já jsem se normálně fakt zastyděl, protože takto by se podle mého názoru neměla chovat,“ prohlásil muž, který se kvůli jednání v ordinaci obrátil s prosbou o pomoc na organizaci IQ Roma servis (IGRS).
Zubařka se podle tvrzení obou Romů nejprve vymlouvala na plnou kapacitu, pak se hájila, že ošetřuje jenom děti, a nakonec prohlásila, že odchází do důchodu. Přitom dcera pana P. byla v době konfliktu nezletilá a v čekárně byli jen dospělí pacienti.
Boží mlýny melou pomalu, ale jistě – proti diskriminaci se vyplatí bojovat
Po oznámení případu se rozhodla IQRS ordinaci otestovat. Na ošetření se tak objednala i manželka pana P., ovšem po příchodu do ordinace opět nepochodila. Poté se vydal k zubařce neromský zaměstnanec organizace a jeho ošetření proběhlo bez problémů.
IQRS se rozhodl si na postup lékařky stěžovat, ovšem nikde nepochodil. Nakonec tak celá věc skončila u soudu.
„Naši klienti se v průběhu řízení mimosoudně domluvili s lékařkou. Měla velký zájem se domluvit, aby to soud dál neprojednával,“ potvrdila Lucia Barthová z IQRS.
Zubařka uznala, že se dopustila diskriminace, a kromě 30 tisíc korun odškodného pro pana P. a jeho manželku se zavázala také k písemné omluvě ve znění: „Mé jednání bylo protiprávní a nesprávné, protože i Romové jsou lidé a mají právo být pacienty stejně tak jako ostatní.“
„Boží mlýny melou pomalu, ale jistě – proti diskriminaci se vyplatí bojovat. Je však potřebné být vytrvalý, nevzdávat se a hlavně nemlčet,“ okomentoval případ právník IQRS Marcel Glasa.