Článek
"Technická kontrola, která je pro tyto sněžná pásová vozidla povinná stejně jako pro ostatní motorová vozidla jezdící po pozemních komunikacích, rolbě propadla v prosinci loňského roku," řekl Kasten.
Paradoxem zůstává, že rolba sloužila v krkonošském středisku jako veřejný taxík, který si mohl najmout kdokoliv. Podobné vozidlo bez technické kontroly mohlo jezdit maximálně po svahu mimo pozemní komunikace a už vůbec nemohlo přepravovat osoby.
:. Záchranáři vytahují zraněné z havarované rolby.foto: Právo/Vladislav Prouza
"Jde ovšem o fikci, protože i na ten svah by tato rolba musela dojet po nějaké komunikace, kde neměla co dělat. Prakticky neměla vyjet z garáže," podotkl Kasten. Lidí šofér ke všemu naložil na korbu a do kabiny jednou tolik než určují předpisy. "Spolu s řidičem jich mohlo jet nejvíce osm. Celkem jich ale jelo sedmnáct," upřesnil Kasten.
Řidič mluví o závadě, policie o přetížení
Neštěstí v krkonošské Rokytnici nad Jizerou odneslo jedenáct zraněných lidí včetně pěti dětí. Čtveřice rekreantů skončila nezodpovědnou jízdu horského taxikáře ve zdemolované rolbě s těžkými zraněními. Rolba po zhruba sto osmdesáti metrovém nekontrolovatelném couvání po svahu se skutálela do hlubokého koryta místního potoka.
:. BEZ KOMENTÁŘE: V Rokytnici spadla rolba do potoka a zranila jedenáct lidí
Rolbař nehodu svádí na samovolné couvání, které nešlo zastavit. "Řidič, který doposud nebyl obviněn uvádí technickou závadu. Uvádět může cokoliv, na to má právo. Roli ovšem mohla sehrát i skutečnost, že vozidlo kvůli vysoce překročenému počtu přepravovaných osob, bylo neúměrně zatíženo. Všechno ovšem musí prověřit znalci," podotkl Kasten.
Čeká se na verdikt expertů
Rolbaře policisté podezřívají z trestného činu těžké újmy na zdraví s možností pozdější překvalifikace na obecné ohrožení. "Kvalifikace trestného činu vzejde teprve z poznatků vyšetřování. Zatím je předčasné cokoliv předjímat," poznamenal jeden z vyšetřujících policistů.
Rolby nepatří v Krkonoších ke zrovna frekventovaným vozidlům taxislužby. Služby spojené s dopravou rekreantů na hřebenové boudy většinou zajišťují vlastními vozidly jednotliví boudaři. Taxikáři provozující rolby obvykle berou okolo tisícikoruny za hodinu provozu sněžného pásového vozidla.