Hlavní obsah

Řidiči hazardéři za jízdy z mobilu klidně i nakupují

Právo, Jindřich Ginter

Nevěnování se řízení je nejčastější důvod nehod na silnicích v ČR, proto policie kontroluje a postihuje, když řidiči mají v ruce nebo u ucha mobil. Kdo chce, vidí, jak velký počet řidičů na to dennodenně nedbá.

Foto: maž, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Někteří nemají problém bavit se přes mobil na sociálních sítích, nebo si dokonce od volantu vyřídit nákup. Provoz při tom sledují jen tak úkosem.

„Před časem jsme zastavili řidiče osobního vozu právě kvůli tomu, že se věnoval více mobilu než jízdě. A měl takovou drzost, že nám po vyzvání, aby nám předložil řidičský průkaz a doklady o vozidle, odvětil, ať počkáme, že si ještě dokončí tu rozdělanou objednávku na víkendový nákup na online shopu potravin,“ vylíčil Právu čtyřicetiletý dopravní policista z Prahy.

Stejně starý stavební podnikatel rovněž z hlavního města Právu otevřeně přiznal, že sice ve svém audi má tzv. handsfree, ale stejně si během jízdy píše hlavně s blízkými textové zprávy.

Mohou nevidomí řídit? V Praze si to někteří vyzkoušeli nanečisto

AutoMoto

„Zvládám víc věcí najednou, jsem taková poloviční ženská. Vidím provoz a zvládám přitom i psát. Auto je prostě moje druhá kancelář i obývák,“ dodal.

20 procent nehod je kvůli lelkování

Nebojí se postihu? Krčí rameny. A co když jednou přehlédne problém a nabourá? Sám má navíc zkušenost jako dlouholetý motorkář a ví, že polovina nehod motocyklistů je zaviněna nepozornými řidiči aut. I tentokrát ale krčí rameny, riziko je podle něj všude. „A navíc, to auto už hodně věcí sleduje za mě. Podívejte, samo dobrzďuje, když se to přede mnou začne štosovat,“ vysvětlil.

Podle dopravních psychologů a dalších odborníků na dopravní bezpečnost je právě tento faktor doprovodným problémem nejnovějších řídicích a asistenčních systémů aut. Na jednu stranu prokazatelně zvyšují bezpečnost, dokážou více předvídat, auta mají odolnější karoserie vyladěné na crash testech, jenže na druhou stranu někteří řidiči na to až příliš spoléhají, pozornost berou na lehkou váhu, a proto je pořád hodně těžkých nehod.

Policejní statistika za loňský rok hovoří jasnou řečí: nejčetnější příčinou nehod řidičů motorových vozidel bylo nevěnování se řízení vozidla. Na celkovém počtu nehod zaviněných řidiči motorových vozidel to má dvacetiprocentní podíl. Nevěnování se řízení vedlo loni k bezmála 18 000 nehodám.

Prodej nových aut letos klesne o 20 procent, předpovídá šéf české Škody Auto

AutoMoto

Stačí se ale během dopravních špiček v kolonách dívat, kolik řidičů má pohled upřený kamsi do mobilu a něco sepisují, nebo někteří dokonce i zaujatě hledí do monitorů tabletů na palubní desce, kde jim běží kdejaké pohyblivé obrázky.

„No a? Šichty jsou dlouhý a já to vnímám jen jako kulisu, jako když si doma zapnete televizi,“ odpověděl Právu na dotaz, zda si myslí, že je televize za jízdy v pořádku, jeden z taxikářů. Na obrazovce mu zrovna běžel nějaký dechberoucí akční trhák.

Výběr článků

Načítám