Hlavní obsah

Řidiče autobusu, který vjel na hlavní a střetl se s autem, zprostil soud viny

Řidič vjíždějící na křižovatku z vedlejší silnice nemusí být vždy viníkem nehody. K tomuto závěru došel před Vánocemi Okresní soud ve Zlíně, když řešil po opakovaném odvolání aktérů vážnou dopravní nehodu mezi autobusem městské hromadné dopravy a malým nákladním automobilem. Řidiče autobusu, který vjel na hlavní, zprostil okresní soud po zásahu Nejvyššího soudu viny.

Foto: HZS ZK, Právo

Při čelním nárazu do autobusu zůstal vážně zraněný řidič nákladního auta jedoucí po hlavní silnici zaklíněn v kabině vozu

Článek

Verdikt soudu souvisí s nepřiměřeně vysokou rychlostí vozu jedoucího po hlavní silnici.

K neštěstí došlo v květnu 2019 u Tlumačova na Zlínsku. Řidič autobusu zlínské MHD Karel Ondráček vjížděl z vedlejší silnice na hlavní komunikaci I/55 spojující Otrokovice s Hulínem. V tu chvíli do boku autobusu narazil nákladní automobil, přiřítil se z mírné zatáčky nad horizontem dvojnásobkem povolené rychlosti. Jeho řidič zůstal s těžkým zraněním zaklíněn v kabině nákladního vozu. V autobuse cestovalo několik pasažérů. Tři z nich byli lehce zraněni.

Pravomocný zprošťující rozsudek si šestapadesátiletý Ondráček vyslechl po opakovaném odvolání a dovolání až k Nejvyššímu soudu. Jeho stíhání pro přečin těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti zahájila policie v únoru 2020. V dubnu 2021 zlínský soud nejprve Ondráčka zprostil obžaloby. Proti tomu se ale odvolal státní zástupce a po zrušení původního rozsudku odvolacím Krajským soudem v Brně bylo nařízeno nové projednání u okresního soudu.

V prosinci 2022 následovalo Ondráčkovo podmíněné odsouzení odnětí na šest měsíců a trest zákazu řízení motorových vozidel na jeden rok. Řidič nákladního automobilu u soudu dostal coby spoluviník desetiměsíční podmíněný trest a zákaz řízení na čtyři roky.

Foto: HZS ZK, Právo

Záchranáři vyprošťují zraněného řidiče nákladního automobilu z kabiny

Ani jeden z mužů se s novým rozsudkem nespokojil. Odvolali se podruhé ke krajskému soudu. Ten ale jejich žádost zamítl. Dovolali se proto k Nejvyššímu soudu. Jeho senát letos v červnu vyhověl pouze řidiči autobusu, zrušil usnesení krajského soudu i předchozí rozsudek okresního soudu a přikázal Okresnímu soudu ve Zlíně, aby věc týkající se řidiče autobusu znovu projednal a rozhodl. Řidiči nákladního automobilu jedoucímu po hlavní silnici trest potvrdil a dovolání zamítl.

Jsem rád, že to mám za sebou

Důvodem byla vysoká rychlost nákladního automobilu, který vjížděl do křižovatky. Místo povolené padesátky to bylo nejméně 93 km/h. Rozhledové poměry podle soudu nedaly řidiči autobusu při takové rychlosti nákladního vozidla čas na reakci. „Bez zavinění není trestný čin. Řidič autobusu mohl jen stěží očekávat, že se zleva na poslední chvíli vynoří vozidlo jedoucí téměř dvojnásobnou rychlostí oproti stanovenému maximálnímu limitu. Možnost obviněného Ondráčka zabránit dopravní nehodě byla v podstatě nereálná,“ uvedla v červnovém odůvodnění Nejvyššího soudu předsedkyně senátu Věra Kůrková.

Řidič jedoucí po hlavní silnici naopak navodil takový průběh dopravní situace, že vozidlo, které mu jinak mělo dát přednost, nestačilo včas projet křižovatkou. Sám poškozený se tak zbavil možnosti na přítomnost druhého vozidla v křižovatce adekvátně reagovat.

Foto: HZS ZK, Právo

Nákladní automobil narazil do boku autobusu, který do křižovatky vjel z vedlejší silnice

„Jsem rád, že to mám konečně za sebou a že se prokázalo, že jsem nevinen,“ uvedl krátce po skončení prosincového hlavního líčení u Okresního soudu ve Zlíně Karel Ondráček.

Karel Ondráček dál řídí autobusy a trolejbusy MHD. Vykonává tuto profesi již od roku 2002.

Výběr článků

Načítám