Hlavní obsah

Řidič MHD srazil dvě ženy, má podmínku

Právo, Radim Vaculík

S osmiměsíční podmínkou a zákazem řídit motorová vozidla na půldruhého roku odešel od soudu řidič autobusu pražského dopravního podniku (DPP), který loni v lednu po projetí křižovatky na červenou srazil na přechodu u zastávky Sídliště Lhotka dvě mladé dívky (20 a 21). Jedna z žen tehdy zůstala zaklíněná pod autobusem a utrpěla těžká zranění.

Nehoda autobusu v PrazeVideo: Pavel Jaňurek, Novinky

Článek

Únorový verdikt Obvodního soudu pro Prahu 4 je pravomocný, jak v neděli Právu potvrdil mluvčí pražských městských žalobců Aleš Cimbala, který případ jako státní zástupce u soudu dozoroval. Práva na odvolání se vzdal jak on, tak obžalovaný.

Nehoda se odehrála loni 22. ledna 2019 večer, kdy autobus podle rozsudku projel na červenou světelnou křižovatku ulic Lhotecká, Mariánská a U Kamýku a na přechodu postupně srazil dvě chodkyně, přičemž mladší z nich zůstala pod vozidlem.

Autobus DPP srazil na přechodu dvě mladé ženy, řidiče čeká soud

Krimi

Pomohli policisté a zdravotnice

Následky nehody mohly být mnohem horší, nebýt náhody, kdy v danou chvíli byli nedaleko dva policisté z pražské speciální pořádkové jednotky a také jedna zdravotní sestra. Společně nejprve vyprostili těžce zraněnou ženu zpod autobusu a poskytli jí i druhé chodkyni první pomoc.

Zaklíněná dívka následně skončila s mnohačetnými poraněními v umělém spánku v motolské nemocnici, druhá utrpěla poranění hlavy, ale byla naštěstí při vědomí a odvezli ji do nemocnice na Vinohradech.

Řidiči po obvinění hrozily až čtyři roky za mřížemi. On sám žádal podmíněné zastavení svého stíhání, státní zástupce Cimbala mu ale nevyhověl. „Zásah do právem chráněného zájmu a okolnosti jeho porušení byly natolik závažné, že bylo nutné trvat na soudním projednání věci,“ sdělil Právu Cimbala.

Mohl zastavit včas, chybu přiznal

Obžalovaný pak soud především žádal, aby nedostal trest zákazu řízení, protože by přišel i o živnost profesionálního řidiče. Ani v tom mu ale soudkyně Eva Burešová nevyhověla. Podle Cimbaly bylo nutné tento zákaz uložit právě proto, že byl řidičem z povolání, u kterého je „nutné i jednotlivé excesy spojené s hrubým porušením zákonných povinností hodnotit jako závažnější“.

Podle znaleckého posudku totiž mohl odsouzený autobus bezpečně zastavit ještě před hranou křižovatky, pokud by včas reagoval na změnu signalizačního světla. „Do křižovatky však vjel na červený signál Stůj,“ podotkl Cimbala.

Autobus u zastávky v Praze srazil dvě mladé ženy

Krimi

Tento letitý a do incidentu svědomitý a spolehlivý řidič se u soudu k osudné chybě přiznal. „Uznal, že to byla jeho chyba, že tam neměl vjet a že myslel, že tu zatáčku projede,“ řekl Právu důvěryhodný zdroj seznámený s případem. Státní zástupce řidiči navrhl přesně týž trest, který mu následně 17. února uložil soud, tedy zmíněnou podmínku osm měsíců (se zkušební dobou na půldruhého roku) a zákaz řízení, také na rok a půl. Přestože muži hrozilo vězení, podle Cimbaly si tak přísné potrestání nezasloužil.

„Odsouzený nebyl dosud soudně trestán, neměl evidovaný přestupek ani mu nebyly uloženy trestné body v souvislosti s řízením motorového vozidla, též se k jednání doznal a poškozeným ženám se omluvil,“ konstatoval žalobce s tím, že řidič se navíc snažil uhradit škodu.

Výběr článků

Načítám