Článek
Za loňský rok bylo z těchto důvodů odsouzeno 7438 osob, tento počet už od roku 2017 stále narůstá. Nejčastěji jde o recidivisty, ale i řidiče, kteří za volant přes zákaz usedají kvůli práci. Pomoci by mohly alternativní tresty.
Podle detailních dat justice loni potrestala porušení zákazu řízení ve 34 procentech případů podmínkou, ve 27 procentech pokutou. Do vězení soudy dostaly 17 procent odsouzených – v tomto případě hrozí nejpřísněji dva roky natvrdo.
Celkem bylo za porušení zákazu řízení v roce 2021 odsouzeno 7438 osob. Pro srovnání: v roce 2017 to bylo 5331 osob, o dva roky později 6510. Před deseti lety bylo odsouzeno 6939 řidičů.
Řidič se zákazem řízení se při honičce s policií vyměnil se spolujezdcem bez řidičáku
Podle dopravního experta Romana Budského, který je zároveň předsedou expertní rady Platformy vize nula, by se tresty za opakované porušování zákazu měly v některých svých částech zpřísnit.
Většinou recidivisté
Pro recidivisty totiž nejsou dostatečně odstrašující, a justici se tak nedaří je ze silnice efektivně dostat. Zákaz totiž tito rizikoví řidiči ignorují a opakovaně porušují, třeba i pod vlivem alkoholu nebo drog, dokud se nestane tragédie.
Někdy je to nekonečný koloběh. Jsou to i několikanásobně vyslovené zákazy řízení
„Často jsou to lidi, kteří jezdí přes zákaz opakovaně a neplatí na ně ani roky v kriminále. Ten zákon je tu ale od toho, že takový řidič je nadprůměrně rizikový,“ řekl Budský. V Česku podle něj chybí doživotní zákaz řízení.
„Pokud se nějaký prohřešek vyskytne popáté, byl v tom alkohol, drogy nebo honička s policií, tak mu buď sebrat řidičák s možností přezkumu po deseti letech, anebo doživotní zákaz se zabavením vlastního vozidla,“ doplnil Budský s tím, že by posílil také alternativní tresty s tlakem na řidičovo okolí.
„Jednak je důležité přísně trestat, pokud takto porušuje opakovaně, a jednak zvýšit tlak na jeho okolí, třeba skrze sociální pracovníky, kteří by na něj měli dohlížet. Řada lidí totiž o svém známém ví, že jezdí a nemá řidičák, ale zatím ho nechytli, protože se takzvaně vyzná. Někteří to obdivují a to je problém,“ popsal dopravní odborník Budský. Řada lidí podle něj sedá za volant v zákazu při těžší chvilce.
Léčebné konopí řízení auta nebrání
Z výjimky klasika
Zvýšených počtů porušení zákazu řízení si všímají také policejní statistiky. „V drtivé většině na tyto pachatele narazíme běžnou silniční kontrolou. Řidiče prolustrujeme a v evidencích nám vyběhne, že má vysloven zákaz řízení. Jedná se o kategorii maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání a těchto případů evidujeme letos 12 961, loni to bylo 12 393 a v roce 2020 pak 12 336,“ sdělil Právu mluvčí policejního prezidia Ondřej Moravčík.
Poukázal také na zvýšený výskyt recidivistů, kteří za volant usedají opakovaně. „My ho chytíme, zjistíme, že maří, dáme ho k soudu a pak znovu zjistíme, že maří. Někdy je to nekonečný koloběh. Jsou to několikanásobně vyslovené zákazy řízení,“ dodal.
To potvrdila i dopravní specialistka Stanislava Jakešová z Týmu silniční bezpečnosti.
„Zákaz řízení se stává ne výjimečnou záležitostí, ale klasickou. Nejčastěji se jedná o recidivisty, kteří budou vždycky porušovat všechno a bude jim to jedno. Další důvody, proč sedají za volant, bývají i profesní,“ uvedla Jakešová.
Zákony jsou podle ní nastaveny dostatečně přísně, stát by však měl zvýšit intenzitu kontrol na silnicích.
„Bývají to i tací, kteří malého počtu kontrol zneužívají, a proto si řeknou, že jet do vedlejší vesnice k babičce zvládnou. Rizika jsou ale veliká,“ zmínila.
Odsouzení za porušení zákazu řízení
rok 2021 | 7438 |
rok 2020 | 6442 |
rok 2019 | 6510 |
rok 2018 | 5742 |
rok 2017 | 5331 |