Článek
Právě v Kodlově galerii v Praze 5 si totiž podle žalobce členové gangu únosců, vyděračů a vrahů bohatých podnikatelů chtěli ověřit v únoru 2012 pravost obrazu, o kterém jeho majitel tvrdil, že jde o dílo slavného malíře.
Ten o čtyři měsíce později obžalovaný Libor Skopalík společně s dosud neznámým komplicem podle spisu uloupili jednomu podnikateli v jeho domě v Olomouci ještě s dalšími deseti údajnými kresbami Pabla Picassa.
Poškozený muž nyní požaduje u pražského městského soudu náhradu škody za odcizená díla v neuvěřitelné výši 415 miliónů korun. Galerista Kodl ale v úterý uvedl, že mu nikdo v jeho životě originál Renoira osobně nepřivezl ukázat a na zmíněné jednání z února 2012 si nevzpomíná nikdo z jeho galerie.
Škoda 415 miliónů korun je nereálná
Dotyčné dílo Dívčí podobizna (olej na plátně) prý viděl později jen na fotografiích, které mu ukázala policie, a také v médiích. A má jasno.
„Tento obraz dle mého názoru určitě není Renoir a nikdy bych si netroufal ho jako Renoira přijmout! Nemá navíc ty zásadní posudky, které mít má, především od Wildenstein Institute, což je v současnosti jediná autorita, která dokáže určit, co je a co není Renoir,“ uvedl v úterý Kodl. „Je to podvod vydávat ten obraz za Renoira,“ konstatoval pak důrazně.
Sám prý pátral po tom, jestli vůbec podobný obraz existuje, a nikde ho prý nenašel. Doplnil, že v ČR by se počet originálů od Renoira dal spočítat na prstech jedné ruky. I kdyby prý přece jen šlo o pravý obraz od tohoto francouzského impresionisty a také kdyby domnělé Picassovy kresby nebyly falza, nikdy by se jejich celková hodnota podle Kodla nevyšplhala na 415 miliónů korun, na kolik je odhadl poškozený podnikatel.
„Cena za Renoira by byla někde mezi čtyřmi až maximálně deseti milióny korun. Dohromady s tím Picassem by to bylo těch čtyřicet miliónů, jestli by šlo o originály, ta zmiňovaná cena je nesmyslná,“ dodal Kodl.