Článek
Žena v úterý ráno přijala hovor od neznámého muže, který se jí přestavil jako pracovník banky. Tvrdil, že na jejich pobočce v Brně někdo na její občanský průkaz žádá o úvěr.
„Na to mu žena odpověděla, že o žádný úvěr nežádala, občanský průkaz má u sebe a u jejich banky ani nemá účet,“ popsala ve středu začátek případu policejní mluvčí Ivana Skoupilová.
Muž od ženy nicméně vylákal název banky, kde má uložené peníze. „Vzápětí volal další muž, který se představil jako pracovník banky, u které má žena účet, a vzniklou situaci jí vysvětlil,“ konstatovala Skoupilová. Účet ženy prý byl napaden.
Obavy expertů se naplnily, Českem se opět šíří bankovní trojský kůň
Následně ji kontaktoval další muž. Tvrdil, že je bezpečnostní technik její banky, peníze na jejím účtu jsou v ohrožení, a nabídl jí několik možností řešení. Žena nakonec souhlasila s uložením hotovosti do depozitu. V obavách o své peníze podvodníkovi navíc ještě zmínila i další účet, který má u jiné banky.
Ze svých účtů žena následně na pokyn podvodníka vybrala hotovost ve výši 400 tisíc korun. „Podvodník ženu neustále instruoval po telefonu a navedl ji k bitcoinmatu v Olomouci. Podle jeho instrukcí začala do něj postupně vkládat vybranou hotovost. Poté, co vložila 61 tisíc korun, ale ženě došlo, že by se mohla stát obětí podvodu, a zavolala na linku 158,“ sdělila mluvčí.
Policisté případ prověřují pro podezření ze spáchání přečinu podvodu. V případě dopadení, prokázání viny a odsouzení hrozí pachateli trest odnětí svobody až na dvě léta, zákaz činnosti nebo propadnutí věci.
V obdobných případech se podvodníci snaží podle Skoupilové oběť vystavit časovému presu a obavě o peníze. Banky přitom tímto způsobem s klienty nikdy nekomunikují a už vůbec nepožadují vkládání či přeposílání peněz na jiné účty.
„V případě, že vás kontaktuje údajný pracovník banky, který se vás snaží přesvědčit o napadeném účtu, raději telefonát ukončete a ihned kontaktujte oficiální infolinku banky nebo navštivte osobně bankovní pobočku,“ doplnila radu na závěr policejní mluvčí.