Hlavní obsah

Pro motorkáře hlavně platí: Když někam jedu, tak se dívám kam

Novinky, kub

Správná reakce při kritických okamžicích na silnici je obzvlášť důležitá pro motorkáře, jejichž nehody mají často vážné až fatální následky vzhledem k tomu, že je od okolí chrání pouze oblečení. Vedle řady doporučení, třeba jak správně padat nebo čím se řídit při nákupu motorkářských airbagů, odborníci a učitelé v autoškolách zdůrazňují základní pravidlo, které navzdory svému až banálnímu znění vládne všem: jedu tam, kam se dívám.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Na jakýkoli manévr si řidič motorky vzpomene, u každého je důležité podle odborníků prostor, kam člověk za řídítky směruje svůj pohled.

Je to nezbytné třeba pro správný průjezd zatáčky nebo vyhýbání se jiným vozidlům, případné nebezpečí je rovněž dříve odhalitelné.

„Je to dokola opakované moudro ‚kam koukám, tam jedu‘ a jeho různé modifikace ‚koukej, kam chceš jet‘ apod.,“ zmínil při rozjíždějící se motorkářské sezoně Jiří Novotný, místopředseda Asociace autoškol.

Foto: HZS Plzeňského kraje

Motorka po nehodě v Kočově na Tachovsku (4. září 2020)

Neméně důležitou roli hraje rovnováha, kterou musí řidič motorky stále používat a jež s pohledem úzce souvisí. Podle Novotného velmi důležité, přitom opomíjené, je dýchání při jízdě.

Nedostatečné dýchání, například při stresu, vede k mizernému okysličení mozku a ke zpomalení reakcí.

„V případě motocyklu musím navíc řešit rovnováhu. Pokud nemám stabilitu a správně neovládám vnitřní svalstvo, tak zapojuji velké svalové soustavy, tuhnu a spaluji více kyslíku,“ nastínil Novotný.

BESIP: Řídit skútr lze i s "béčkem", ne každý to ale zvládne (10. ledna 2013)Video: BESIP

Novotný ale zdůraznil, že než řešit třeba samotný smyk, je rozhodně lepší umět mu předejít. V oblasti bezpečnosti jízdy patří mezi výsostná témata pro motorkáře po zvládnutí ovládání stroje hlavně vnímání rizik a předvídání.

Na co nesmí motorkář obzvlášť zapomenout, je patřičně bedlivě vnímat všechny faktory ovlivňující jízdu, zejména počasí, měl by mít v lepším případě alespoň představu o terénu, který ho čeká, a měl by myslet i na viditelnost.

Co se týče bezpečnostních prvků, doporučeníhodný je podle Novotného v podstatě každý. „Pokud však k nehodě dojde, žádná deformační zóna karoserie nám již nepomůže a budeme vděční za každý prvek ochrany,“ dodal.

Výběr článků

Načítám