Článek
Na tvrzení ředitele provozu osobní dopravy odkázala Česká televize. Proč lano prasklo, je předmětem vyšetřování, které může trvat měsíce.
Lanovka na Ještěd je provozována pomocí několika lan, nosného, tažného a přítažného. Nosné má průměr 45 mm a je napínáno závažím v dolní stanici. Tažné a přítažné lano mají shodně 22 mm. Po nosném laně se lanovka pohybuje, tažné lano ji tahá, přítažné zajišťuje vzájemnou polohu s druhou kabinou.
Pád lanovky na Ještěd se šetří jako obecné ohrožení, zjišťování příčin potrvá měsíce
Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského se u tažných lan provádí defektologická kontrola každé dva roky. Poslední kontrolou lano prošlo loni v listopadu. "Další defektoskopickou zkoušku znalec doporučil provést do listopadu 2022," doplnil Šťáhlavský.
V Liberci spadla kabina lanovky na Ještěd, zahynul průvodčí
Drážní inspekce odhaduje, že vyšetřování příčiny nehody potrvá nejspíš měsíce. "Podle zákona máme na vyšetření mimořádné události na drahách až 12 měsíců," řekl mluvčí inspekce Martin Drápal. Inspektoři se podle něj budou zabývat jak dokumentací, tak i tím, jak vypadaly technické prohlídky nebo vyjádřením pracovníků dráhy.
FOTO: Tragický pád lanovky na Ještědu
Při nedělní nehodě zahynul průvodčí, který v kabině jedoucí směrem dolů cestoval sám. Kabina se zřítila z 30 metrů. Z druhé kabiny, v níž jelo 14 lidí včetně dalšího průvodčího, všechny osoby evakuovali hasiči-lezci. Cestující neutrpěli žádná zranění, pouze šok.