Článek
Pokud se přitom prokáže, že majitel koupil, byť v dobré víře, kradené auto, může mu ho soud odebrat bez nároku na náhradu kupní ceny a vrátit věc majiteli. Kupci zbývá jen chabá naděje, že nárok na náhradu uplatní u zloděje, bude-li kdy dopaden.
Útvar pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) spolu s cizineckou policií už od loňského listopadu systematicky pročesává všechna registrační místa, na nichž jsou v České republice dovezené ojetiny registrovány.
Průběžné výsledky, na které v pátek upozornily Lidové noviny, jsou znepokojivé.
„Z více než 165 tisíc kontrolovaných spisů bylo policií za podezřelé označeno přes 4,5 tisíce,“ řekl Právu mluvčí ÚOOZ Pavel Hanták.
„Už teď je jasné, že téměř 1700 dokladů je neregulérních a týkají se zhruba 1300 vozidel,“ doplnila ho mluvčí cizinecké policie Kateřina Rendlová.
Policie podle Hantáka už zajistila zhruba sto vozidel kvůli podezření, že jde o auta ukradená v zahraničí. „Tím neříkáme, že ukradena skutečně byla, některé doklady mohly být zfalšovány třeba kvůli omlazení auta. Jednotlivé případy došetřují jednotlivé kriminálky v krajích,“ podotkl.
Zatím nechtěl ani upřesnit, kolika lidem bylo v souvislosti s rozsáhlým rozkrýváním sítě dovozců kradených aut sděleno obvinění a do jaké míry se na obchodu s legalizací těchto vozů podíleli úředníci magistrátů a pověřených obcí.
„Policie zahájila 230 trestních řízení a každý případ se řeší samostatně,“ uvedl Hanták. Většina podezření se podle něj týká trestných činů legalizace výnosů z trestné činnosti a padělání a pozměňování veřejné listiny. „Mluvit ale v tuhle chvíli o tom, kdo konkrétně a v jakém podílu se na tom podílel, by bylo střílení od boku,“ dodal.
Kontrolují hlavně loňské dovozy
Kontroly zfalšovaných dokladů se podle Hantáka týkají vozů dovezených do ČR v rozmezí jednoho roku od října 2010 do října 2011.
Rendlová však varovala, že do kontrolované skupiny ojetin mohou spadnout i vozy dovezené od roku 2008 nebo letos.
„Nejde nám o šikanu majitelů těchto aut, kteří si vozy mohli zakoupit i v dobré víře. Cílem celé akce je, aby se podobné případy nemohly opakovat,“ vysvětlil Hanták.
Právě kvůli legislativním a organizačním opatřením do budoucna se od září schází pracovní skupina složená z pracovníků bezpečnostního odboru ministerstva vnitra, ministerstva dopravy, cizinecké policie a ÚOOZ.
Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák slibuje hlavní změnu už od ledna příštího roku. „Napojíme se s centrálním registrem aut na evropský systém ověřování originality vozů Eucaris. Tím odstraníme většinu problémů pro úředníky i majitele vozů,“ uvedl.
Majitelům vozů dovezených v posledních letech, kteří chtějí mít jistotu, že jejich auto není kradené, doporučuje navštívit autorizovaný servis, stanici technické kontroly, případně i příslušný úřad, který jim doklady může též zkontrolovat.
„Jako první by si měli sami zkontrolovat VIN kód, zda souhlasí s číslem na dokladech a zda není nějak poškozen. U moderních vozidel bývá vyražen i na více místech, nejen na motoru,“ poradil Novák.