Článek
„Bezprostřední příčinou bylo překročení nejvyšší dovolené rychlosti o 61 km/h, ke kterému došlo kvůli tomu, že strojvedoucí o snížení rychlosti na trati nevěděl a při sledování trati je nezjistil, i když všechny potřebné informace měl k dispozici,“ uvedl inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Mašina jela jen po čtyřech kolech, popsal strojvůdce nehodu, při které vykolejilo 13 cisteren
Jak před časem Právu řekl obviněný strojvůdce, vrátil se ten den z 14denní dovolené. Na trati nejel půl roku a netušil, že tam probíhají stavební práce.
„Ve výchozí stanici jsem si pečlivě nastudoval všechny změny. Upozornění na snížení rychlosti nebylo ani v písemném jízdním rozkaze, kde jsou uvedena všechna dočasná omezení, nenašel jsem ho ani v takzvané knize normálií, jejímž prostřednictvím nás zaměstnavatel upozorňuje mimo jiné i na traťové úseky s trvalými změnami,“ popsal Radim R. v rozhovoru s reportérem Práva.
Informaci dostal
Drážní inspekce ve své úterní zprávě uvádí, že strojvedoucí byl informován prostřednictvím tabletu, kde si však informaci nepřečetl. Navíc přehlédl návěstidlo se sníženou rychlostí 30 km/h. Strojvedoucí přiznal, že přehlédl na trati tzv. předvěstník.
Drážní inspekce v souvislosti s tím poukázala, že dopravce umožnil vyjet strojvedoucímu na trať, aniž by měl jistotu, že je seznámen s důležitými změnami.
„Zásadní snížení rychlosti o 65 km/h bylo na trati navěštěno pouze jedním návěstidlem, což považuje Drážní inspekce za slabinu celého řešení snížení rychlosti, zejména pokud na trati není zavedeno technické řešení, které by toto pochybení strojvedoucího aktivním zásahem do řízení vlaku zabránilo překročení nejvyšší dovolené rychlosti a v konečném důsledku i vykolejení,“ vysvětlil Kučera.
Obvinili strojvedoucího, který jel tak rychle, až vykolejil vlak
Podle inspekce neměl být strojvedoucí informován jen nějakými tabulkami, ale písemným rozkazem. Navíc by inspektoři na trati očekávali i další bezpečnostní prvky, jako jsou třeba opakující se návěstidla.
Nehoda se stala na konci loňského července v Chodové Plané. Strojvedoucí jel s nákladní vlakovou soupravou skládající se ze dvou tažných elektrických lokomotiv a sedmnácti vagonů pro přepravu sypkých hmot ve směru jízdy z Chodové Plané na železniční stanici Mariánské Lázně. V zatáčce kvůli vysoké rychlosti došlo k vykolejení. Škodu Drážní inspekce vyčíslila na 28 milionů korun.