Článek
Mluvčí policie Monika Schindlová uvedla, že její kolegy k tramvaji přivolala kolem 11. hodiny dálniční policie, které se ozvalo několik řidičů z D1. „Na místo vyrazila policejní hlídka, aby věc prověřila,“ sdělila mluvčí.
Policie podle ní již ví, kdo je majitelem tramvaje, jméno ale neprozradila. Rovněž zatím není zřejmé, zda majitel tramvaje je shodný s majitelem pozemku, na kterém stroj stojí.
Tramvaj podle Schindlové patřila dříve pražskému dopravnímu podniku, který ji jako vyřazenou nedávno prodal stejně jako další vozidla, která má v nabídce.
Policisté nyní prověřují, jak se tam tramvaj dostala a zda je tato akce případně v rozporu s nějakými paragrafy.
Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl Novinkám sdělil, že se tramvaj nachází na soukromém pozemku a zároveň v ochranném pásmu dálnice, které je 100 metrů od silnice.
Kdokoliv tam tramvaj umístil, neměl podle Rýdla povinnost žádat ŘSD o souhlas. „Nejedná se o pevnou stavbu,“ zdůvodnil mluvčí. Opakem by byl případ, kdyby se jednalo o reklamní poutač nebo stavbu například zapuštěnou pomocí betonových sloupků a podobně.
Na první pohled se sice nejedná o reklamní poutač, protože na tramvaji nejsou žádné reklamní nápisy a podobně, podle Rýdla je ale zřejmé, že se jedná o snahu přitáhnout pozornost.
„Budeme jednat s dopravní policií a podle toho, zda vyhodnotí, že se jedná o překážku v provozu, budeme podle toho postupovat dále podle zákona,“ dodal Rýdl. V takovém případě by se muselo řešit odstranění vozidla, případně další opatření.
V okolí silnic přitom nemají co dělat poutače, které rozptylují pozornost řidičů. Cedule odvádí pozornost od řízení, což je nezřídka příčinou tragických nehod se smrtelnými následky.
Podle zákona měly zmizet z ochranného pásma dálnic billboardy, což letos posvětil rovněž Ústavní soud. Ačkoliv měly firmy zlikvidovat reklamní tabule již k 1. září 2017, ještě v lednu jich zůstávalo z původních 1300 několik stovek.
Zákon připouští výjimku pouze pro poutače motelů či restaurací.