Článek
Nehoda se stala kolem půl deváté na Dražickém náměstí, kde popeláři vyváželi kontejnery na papír.
„Popelářské auto nacouvalo do lampy veřejného osvětlení. ”Předpokládáme, že škoda bude vyšší,“ řekla Novinkám po nehodě mluvčí policie Violeta Siřišťová.
Pražské plynové lampy rozsvěcuje asi nejvyšší lampář na světě
Nehoda se obešla bez zranění, dechová zkouška byla negativní. Lampa patří společnosti Pražská plynárenská.
„Jedná se o historickou zrestaurovanou lampu z roku 1867. Předpokládaná škoda je kolem dvou milionů korun. Přesnou škodu budeme moci vyčíslit, až lampu zhlédnou restaurátoři,“ řekl Novinkám mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek.
Znovuobnovená tradice
Prvních 200 plynových lamp se v Praze rozsvítilo 15. září 1847. Světlonoši nebo také hlídači luceren měli původně dlouhou lampářskou tyč s ohněm na konci, na lampě si otevřeli přívod plynu a pomocí tyče ji rozsvěceli. Později se to zautomatizovalo.
Po druhé světové válce šel počet plynových lamp rapidně dolů. Na jaře roku 1985 zhasly poslední lampy na svítiplyn a už to vypadalo, že éra lampářství nadobro skončila. V roce 2002 ale padlo rozhodnutí, že tato tradice do Prahy patří. V rámci projektu osvětlení Královské cesty se pak rozsvítily první plynové lampy s novou technologií – na zemní plyn.
V současné době je v Praze 700 lamp podél celé Královské cesty, historické trasy, po které přijížděli ke korunovaci čeští králové. Cesta začínala v Králově dvoře na Starém Městě a historickým centrem přes Karlův most pokračovala až na Pražský hrad do katedrály sv. Víta.