Článek
"Je vidět, že spousta rodičů se stále chová nezodpovědně, když své děti převáží bez autosedačky. Situaci podceňují," řekl Právu mluvčí ÚAMK Pavel Kuchálik.
V roce 2005 zahynulo na českých silnicích celkem 39 dětí, což je o 12 více než předloni. V roli spolujezdců v osobním autě nepřežilo nehodu 22 dětí. "V 55 procentech případů přitom nebyl použit žádný zádržný systém," upozornil Kuchálik.
Šéf celorepublikové dopravní policie Zdeněk Bambas však poukazuje na to, že podle současného zákona není použití autosedaček s výjimkou dálnic povinné. "Těžko to tak lze někomu vyčítat, zákonodárci se při tvorbě současného zákona zkrátka rozhodli, že naše děti se mají chránit pouze na dálnicích," uvedl k tomu Bambas.
K používání bezpečnostních pásů a dětských autosedaček za každých okolností bude už od dubna řidiče nabádat kampaň Mezinárodní automobilové federace (FIA). "Budeme se na ní podílet i my, doufáme, že si rodiče uvědomí vážnost situace a začnou se chovat odpovědněji," řekl k tomu Kuchálik.
Zlepšení se čeká od nového zákona
Povinnost použití dětských autosedaček na všech komunikacích stanoví až novela silničního zákona, která začne platit od letošního července. "Myslím, že to přispěje k větší bezpečnosti dětí, a jejich úmrtnost se tím sníží," řekl Bambas.
ÚAMK však v této souvislosti poukazuje na to, že nové znění zákona připouští i výjimky. "Až do roku 2008 bude možné vozit děti bez autosedačky v případě jízdy do 70 km/h nebo při odvážení dětí do školy nebo nejrůznějších zájmových kroužků. Bojíme se, že toho budou řidiči zneužívat," uvedl Kuchálik.
Zároveň dodal, že nejtragičtější nehody se podle něj často stávají právě při cestách na krátkou vzdálenost v okolí bydliště. "Lidi mají pocit, že cestu dobře znají, a tak mají mimo jiné sníženou koncentraci," poznamenal Kuchálik.
"Nějakého masového zneužívání se nebojím. Jde jen o přechodné období, od května 2008 už tato ustanovení platit nebudou," konstatoval Bambas s tím, že po tomto datu se budou výjimky týkat pouze vozů taxislužby a policie.
Podle včera zveřejněných statistik loni zahynuly dvě děti také jako spolujezdci na motocyklu a čtyřem se stala osudná jízda na kole. "Jen jedno z těchto dětí přitom mělo na hlavě přilbu," dodal Kuchálik. Podle zákona je pro děti do 15 let přilba na kole povinná, nový silniční zákon posouvá hranici ještě o tři roky výše.