Hlavní obsah

Policista jel na padesátce 106 km/h. Značky byly matoucí, hájil se u soudu

Brno

Zajímavou argumentaci vzhledem ke své profesi policisty zvolil muž, kterému radar naměřil v místě, kde byla povolená padesátka, rychlost 106 km/h. Muž nejdřív tvrdil, že spěchal za těhotnou přítelkyní, které bylo špatně, pak ale začal namítat, že byl zmaten dopravními značkami v místě přestupku. Ale marně, dostal pokutu a zákaz řízení.

Foto: Petr Kozelka, Novinky

Nejvyšší správní soud

Článek

K situaci došlo na silnici 1/13 ve směru na Chomutov. V místě byla přenosná dopravní značka s omezením rychlosti na 50 km/h a hned za ní stála ledabyle přeškrtnutá značka „konec všech zákazů“. Policista si to vyložil tak, že může jet v místě jinak povolenou devadesátkou, takže argumentoval tím, že překročení rychlosti nebylo tak zásadní.

Šéf krajské ústecké policie, který případ vzhledem k profesi nachytaného řidiče řešil v kázeňském řízení, tuto obhajobu nepřijal a policistu potrestal pokutou pět tisíc korun a půlročním zákazem řízení.

Umístění dopravních značek bylo matoucí a za běžného provozu nepřehledné
stěžující si řidič

Policista se ale nehodlal s trestem smířit a začal se soudit. Krajský soud v Ústí nad Labem mu ale nevyhověl. „Podle platné právní úpravy má přenosná svislá dopravní značka přednost před svislou dopravní značkou stálou. Zneplatnění značky ‚konec všech zákazů‘ nebylo provedeno v souladu s právními předpisy, přesto však tato značka byla fakticky ‚zneplatněna‘ přítomností přenosné svislé dopravní značky (omezením na 50 km/h, pozn. red.),“ vysvětlil soud. Stálá dopravní značka, i kdyby přeškrtnuta nebyla vůbec, by nařízení dané přenosnou značkou nerušila.

Ani potom se strážce zákona nevzdal a podal kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. „Umístění dopravních značek bylo matoucí a za běžného provozu nepřehledné,“ tvrdil ve své stížnosti.

Stálá vs. přenosná značka

Senát v čele s Viktorem Kučerou však nepřesvědčil. Soudci sice uznali, že přeškrtnutí dopravní značky s koncem všech zákazů takřka nešlo vidět, ovšem to pro případ nebylo zásadní. Klíčové totiž bylo vyhodnocení rozporu mezi stálou a přenosnou značkou.

„Bylo zřejmé, že se dopravní značky nacházely v bezprostřední blízkosti a stěžovatel je při jízdě měl v jednom zorném poli, jejich vzájemný rozpor tak byl zcela evidentní a měl být vyřešen tak, že účastníci provozu mají povinnost řídit se přenosnou dopravní značkou,“ jednoznačně konstatoval soud.

Svislá dopravní značka má vždy přednost před vodorovnou, tedy tím, co je “namalováno“ na silnici. Před svislou dopravní značkou má pak přednost přenosná svislá dopravní značka, která dočasně mění chování na silnici. Typicky jde o nízkou značku umístěnou na podstavci. Může jít například o přechodnou změnu nejvyšší povolené rychlosti, ale i o dočasný zákaz zastavení. Vyšší hodnotu má už jen přímý pokyn policisty na místě.

Okamura ve sporu o Pitomia u Ústavního soudu neuspěl

Domácí

Výběr článků

Načítám