Článek
Firmu jako právnickou osobu policisté obvinili už loni v červnu, ale dozorující státní zástupkyně po seznámení se spisem usnesení o zahájení trestního stíhání zrušila s tím, že je třeba vyhodnotit některé další důkazy a pak opět rozhodnout.
„Zahájili jsme trestní stíhání právnické osoby pro přečin obecného ohrožení z nedbalosti a ohrožení pod vlivem návykové látky,“ potvrdila Právu policejní mluvčí Michaela Raindlová.
Žalobkyně zrušila stíhání firmy za tragický pád vrtulníku v Plzni
Jedná se o paragrafy, za které by byl stíhán pilot i v případě, že by havárii přežil. Podle vyšetřovatelů totiž vrtulník spadl jeho chybou, navíc ho řídil opilý. Zákon o trestní odpovědnosti právnických osob ale umožňuje stíhat i firmu, pokud policie dojde k závěru, že její statutární zástupce, kterým v té době Bohumil D. byl, spáchal trestnou činnost v její prospěch nebo v rámci její činnosti.
„Z provedeného prověřování vyplynulo, že Bohumil D. coby jednatel firmy WPA pilotoval vrtulník s osádkou z důvodu prezentace své firmy, tedy vystupoval jako statutární orgán firmy WPA a jednal v jejím zájmu,“ stojí v obvinění.
Za tragický pád vrtulníku v Plzni může pilot. V opilosti nezvládl riskantní manévr
To ale popřel současný ředitel WPA Jiří Heckel. „Let vrtulníkem se uskutečnil mimo plánovaný program setkání. Hosté z Thajska zde navíc nebyli kvůli obchodnímu jednání s naší společností. Navíc vrtulník nebyl ani majetkem naší firmy,“ uvedl Heckel s tím, že proti obvinění firma podá stížnost.
Tragédie se stala 5. září 2018. Posádka zemřela v troskách zříceného stroje Robinson R44-Raven, který prorazil plechovou střechu haly v průmyslovém areálu v Domažlické ulici. Z výsledků vyšetřování Úřadu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) vyplývá, že Bohumil D. měl v době nehody v krvi téměř dvě promile alkoholu a přibližně dva týdny propadlé osvědčení zdravotní způsobilosti pilota.
„Příčinou letecké nehody byla kombinace přecenění schopností a vyšší hladina alkoholu, která znemožnila bezpečnou pilotáž při extrémním manévru při letu nízko nad zemí,“ uvedli vyšetřovatelé úřadu.
Podle nich vrtulník po vzletu pokračoval nízko nad zemí a po přibližně dvou a půl kilometru provedl pilot ostrou zatáčku doprava s extrémním náklonem a „při vybírání tohoto manévru narazil do střechy výrobní haly“, stojí dále ve zprávě ÚZPLN.