Článek
Vyšetřovatelé firmu WPA jako právnickou osobu už dvakrát obvinili z přečinu obecného ohrožení z nedbalosti a ohrožení pod vlivem návykové látky, ale dozorující státní zástupkyně trestní stíhání pokaždé zrušila. Nyní policisté vydali třetí rozhodnutí, ve kterém zcela otočili a případ odkládají.
„Nepodařilo se zjistit skutečnosti opravňující zahájit trestní stíhání,“ uvedla bez bližších podrobností plzeňská policejní mluvčí Michaela Raindlová.
Policie znovu obvinila firmu za tragický pád vrtulníku v Plzni
Původně policisté firmu stíhali za paragrafy, za které by byl stíhán pilot v případě, že by havárii přežil. Podle nich totiž vrtulník spadl jeho chybou, navíc ho řídil opilý. Zákon o trestní odpovědnosti právnických osob totiž umožňuje stíhat i firmu, pokud policie dojde k závěru, že její statutární zástupce, kterým v té době Bohumil D. byl, spáchal trestnou činnost v její prospěch nebo v rámci její činnosti.
„Z provedeného prověřování vyplynulo, že Bohumil D. coby jednatel firmy WPA pilotoval vrtulník s osádkou z důvodu prezentace své firmy, tedy vystupoval jako statutární orgán firmy WPA a jednal v jejím zájmu,“ stálo v původním obvinění.
Za tragický pád vrtulníku v Plzni může pilot. V opilosti nezvládl riskantní manévr
To ale popřel současný ředitel WPA Jiří Heckel. „Let vrtulníkem se uskutečnil mimo plánovaný program setkání. Hosté z Thajska zde navíc nebyli kvůli obchodnímu jednání s naší společností. Navíc vrtulník nebyl ani majetkem naší firmy,“ uvedl Heckel.
Tragédie se stala 5. září 2018. Posádka zemřela v troskách zříceného stroje Robinson R44-Raven, který prorazil plechovou střechu haly v průmyslovém areálu v Domažlické ulici. Z výsledků vyšetřování Úřadu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) vyplývá, že Bohumil D. měl v době nehody v krvi téměř dvě promile alkoholu a přibližně dva týdny propadlé osvědčení zdravotní způsobilosti pilota.
„Příčinou letecké nehody byla kombinace přecenění schopností a vyšší hladina alkoholu, která znemožnila bezpečnou pilotáž při extrémním manévru při letu nízko nad zemí,“ uvedli vyšetřovatelé úřadu.
Podle nich vrtulník po vzletu pokračoval nízko nad zemí a po přibližně dvou a půl kilometru provedl pilot ostrou zatáčku doprava s extrémním náklonem a „při vybírání tohoto manévru narazil do střechy výrobní haly“, stojí dále ve zprávě ÚZPLN.