Článek
Informaci o obvinění zveřejnili v úterý předseda dozorčí rady ČSAD Liberec Dan Ramzer a hejtman Libereckého kraje Martin Půta (SLK). Pro krajskou samosprávu jde o vážný problém. Liberecký kraj totiž obviněnou firmu ČSAD Liberec už dva roky majetkově ovládá a postupně z ní vytváří svého vlastního, takzvaného vnitřního dopravce. Policie ale obě autobusové firmy stíhá v souvislosti s událostmi, k nimž došlo ještě o rok dříve, než se Liberecký kraj stal majoritním vlastníkem ČSAD Liberec.
BusLine získal těsně před volbami zakázku na MHD v České Lípě
Podle hejtmana Půty souvisí obvinění s událostmi z roku 2017, kdy se na základě dohody vlády s odbory musely zvýšit mzdy řidičů v autobusové dopravě. Aby kraj nařízení vlády splnil, vyčlenil na platy řidičů přes 65 milionů korun a vyhlásil takzvané jednací řízení bez uveřejnění, v němž oslovil konkrétní dopravce. Od dvou majoritních dopravců - BusLine a ČSAD Liberec - ale obdržel sdělení, že podle jejich výpočtů není tato suma dostatečná.
„Jak teď ukazuje trestní spis, postupovaly BusLine a ČSAD Liberec ve vzájemné dohodě,“ řekl hejtman Půta. „Ta se projevila ve významném tlaku na zvýšení ceny za ujetý kilometr, která ale neměla žádnou oporu v reálných nákladech,“ zmínil Půta.
NCOZ na dotaz Práva uvedla, že kromě ČSAD Liberec a společnosti BusLine začala ve stejné věci stíhat i další fyzické a právnické osoby. „Více informací ale vzhledem k tomu, že se jedná o přípravné (neveřejné) trestní řízení, poskytovat nebudeme,“ uvedl za NCOZ Jaroslav Ibehej.
Policie zasahovala v dopravním podniku v Liberci
Podle Martina Bobka, předsedy představenstva ČSAD Liberec, se veškeré jednání, které policie v rámci jejich firmy shledala jako nelegální, týká fyzických osob, které už v řídících či kontrolních orgánech autobusového dopravce vůbec nepůsobí. „Proti zahájení trestního řízení jsme podali stížnost. Neboť jednání, jak ho popsala policie, nebylo podle nás ve prospěch naší společnosti, ale naopak v její neprospěch. Proto podle nás za to nemůže být naše společnost stíhána,“ uvedl Bobek.
Zajímali se o jednání radních
Kvůli událostem z roku 2017 už NCOZ zasahovala přímo v budově libereckého krajského úřadu. V dubnu 2018 tu kriminalisté strávili třináct hodin v kuse a odnesli si patnáct šanonů plných různých dokumentů. „Zajímali se především o zápisy a usnesení krajské rady, vyžádali si některé směrnice i personální listy konkrétních zaměstnanců. A chtěli také mailovou komunikaci členů rady a některých úředníků,“ popsal tehdy ředitel úřadu René Havlík.
Podle informací Práva se kriminalisté zajímali také o kontroverzní jednání krajských radních, které klíčovým událostem v dubnu 2017 předcházelo. Radní na tomto jednání nečekaně zrušili už vysoutěženou a vyhodnocenou zakázku na zajištění autobusové dopravy na Liberecku, Frýdlantsku a Českodubsku. Do tohoto řízení se přihlásily právě BusLine a ČSAD Liberec. První z nich měl podat výhodnější nabídku. Radní ale po překvapivém zrušení celého řízení vyhlásili nové a v něm naopak uspěla společnost ČSAD Liberec.
Že bylo zrušení prvního řízení kontroverzní, nasvědčovalo i hlasování krajských radních. Ti totiž nehlasovali jednotně. Šest jich bylo pro, dva byli proti a jeden se zdržel. Zatímco hejtman Martin Půta (SLK) hlasoval pro zrušení řízení, jeho blízký spolupracovník a náměstek zodpovědný právě za dopravu Marek Pieter (SLK) se postavil proti. Společně s Pieterem hlasoval proti zrušení původního řízení i radní pro školství Petr Tulpa (SLK).
Ten je členem rady kraje dodnes. Naopak Pieter několik měsíců poté nečekaně oznámil rezignaci na post náměstka hejtmana Půty (údajně kvůli zdravotním důvodům) a z krajské politiky úplně zmizel.