Článek
Podle zprávy odpovědnost za srážku nese dvaapadesátiletý signalista. Ten přehodil výhybku přímo pod jedoucím rychlíkem, přičemž dva jeho poslední vagóny vykolejily a narazily do soupravy stojící na druhé koleji. Podle závěrů SŽDC to udělal bez souhlasu výpravčího.
V té době nefungovala automatika na přestavění výhybky a signalista ji ovládal ručně zmáčknutím tlačítka z několik stovek metrů vzdáleného stavědla, ze kterého na ni neviděl. S obviněním výhybkáře policisté ale zatím nespěchají, pro konečné rozhodnutí totiž ještě čekají na výsledky šetření Drážní inspekce. Její mluvčí Martin Drápal totiž naznačil, že porušení povinností nebude pouze na straně signalisty.
„Závěrečná zpráva je těsně před dokončením. V řádech týdnů by ji měla mít policie k dispozici,“ sdělil Drápal. Podle něho šetření Drážní inspekce je daleko obsáhlejší než to, které provedlo SŽDC.
Patnáct lidí v nemocnici
„Naše závěry tak mají větší vypovídající hodnotu a zpravidla k nim přihlíží i soud, pokud je tam vyvozena trestní odpovědnost,“ dodal Drápal. Státní zástupce nechal policistům lhůtu na shromáždění důkazů pro případné zahájení trestního stíhání do 4. prosince. Případnému viníkovi hrozí obvinění ze zločinu obecného ohrožení z nedbalosti, za které může skončit ve vězení až na osm let.
K nehodě došlo 4. srpna. Záchranáři tehdy převezli do nemocnic celkem patnáct zraněných cestujících, dalších pětatřicet ošetřili na místě. Škoda byla vyčíslena v řádech miliónů korun.
Nehodu viděl až v televizi
Vyšetřovaný signalista Právu řekl, že k přehození výhybky dostal pokyn od výpravčího. Při podání vysvětlení na policii ale připustil, že výpravčímu předčasně sdělil, že vlak výhybkou projel celý, ačkoliv se o tom nepřesvědčil. Nehodu údajně viděl až večer v televizi. „Vypadalo to hrůzostrašně, ještě že následky nebyly tak tragické,“ reagoval Antonín Š. S náhradou škody si také příliš hlavu neláme, protože podle svých slov je pro podobné případy pojištěný.