Článek
Kromě hlídek sledovali policisté provoz na dálnici ve směru z Ostravy na Olomouc i pomocí dronu s kamerou.
„Stěžejně se policisté soustředili na situace, kdy vozidla kamionové dopravy nemají při předjíždění dostatečnou rychlost a omezují tak v jízdě ostatní automobily,“ uvedla v úterý mluvčí policie Soňa Štětínská.
Při několikahodinové dopolední akci zaznamenali policisté celkem třináct kamionů, které neúnosně blokovaly provoz.
Jedenácti řidičům rozdali pokuty v hodnotě přes 60 tisíc korun, další dva přestupky oznámili do správního řízení. Všichni řidiči musí mimo jiné počítat se šesti trestnými body.
Požár kamionu zavřel dálnici D1
Kontrola se týkala dodržování paragrafu zákona o provozu na pozemních komunikacích, který popisuje, co obecně řidiči na dálnicích nesmí, kde se mimo jiné uvádí zákaz konkrétně pro šoféry náklaďáků těžších než 3500 kg či jízdních souprav delších než sedm metrů, kteří nesmí předjíždět jiné vozidlo, jestliže nemají dostatečnou rychlost, aby nakonec manévrem neomezili ostatní řidiče.
Jaká by měla být dostatečná rychlost, zákon neuvádí, nicméně z dalších pravidel silničního provozu ve vztahu k zmíněnému paragrafu vyplývá, že by těžká vozidla neměla předjíždět vůbec, protože u nich platí omezení v rychlosti na 80 km/h, přičemž na dálnici mohou ostatní jet až 130 km/h.
Pro takto rozjetého řidiče může být kamion táhnoucí se osmdesátkou nejen omezením kvůli vynucenému zpomalení, navíc hrozí vážné nebezpečí kvůli případnému nedobrždění.
Značky zákazu předjíždění
Pro řidiče kamionů rovněž platí odnedávna nové značky zákazu předjíždění, týkají se dálnice D1.
Ředitelství silnic a dálnic je rozmístilo v obou směrech na úsecích D1 mezi exity Humpolec a Jihlava-Pávov (90. až 112. km) a Velké Meziříčí-východ a Kývalka (146. až 182. km). Zákaz předjíždění pro kamiony platí od šesté hodiny ráno do desáté hodiny večer. Další úseky by měly letos přibýt.
Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb., § 36
(1) Řidiči je na dálnici zakázáno
a) zastavení a stání jinde než na místech označených jako parkoviště. Při nouzovém stání podle § 26 odst. 3 musí vozidlo stát na krajnici, a jen není-li to možné, na vozovce. Takové vozidlo musí řidič vždy označit jako překážku provozu na pozemních komunikacích; jde-li o motorové vozidlo povinně vybavené přenosným výstražným trojúhelníkem, musí řidič umístit trojúhelník podle § 26 odst. 3,
b) otáčení, couvání a vjíždění na střední dělicí pás včetně míst, kde je pás přerušen.
(2) Dojde-li během jízdy na vozidle nebo nákladu k závadě, pro kterou nelze dosáhnout na rovině rychlosti nejméně 80 km.h-1, musí řidič dálnici opustit na nejbližším výjezdu.
(3) Vlečení motorového vozidla je dovoleno jen tehdy, jestliže je to nutné k jeho odstranění z dálnice. Vozidlo smí být vlečeno jen k nejbližšímu výjezdu, kde musí dálnici opustit.
(4) Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy.
(Zdroj: Ministerstvo dopravy)