Článek
„Podle zjištění inspekce došlo k projetí návěstidla v poloze zakazující jízdu v případě expresního osobního vlaku,“ uvedl na síti X ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Zároveň nechtěl předjímat, zda nemohlo dojít ke kombinaci lidské chyby a technické závady. To by mělo ukázat až další vyšetřování.
Včera (ve středu 5.6.) ve 22:49 hodin ve stanici Pardubice hl. n. došlo ke srážce expresního osobního vlaku s protijedoucím nákladním vlakem. Tragická událost si vyžádala čtyři lidské oběti a více než dvacet středně těžkých a lehkých zranění.
— Martin Kupka (@makupka) June 6, 2024
Materiální škody odhadujeme na 110…
Závěry vyšetřování tragické nehody není podle mluvčího inspekce Martina Drápala možné předjímat. „Drážní inspekce se totiž rovněž zabývá okolnostmi dané mimořádné události a přispívajícími faktory, proto si její šetření vyžádá několik měsíců,“ uvedl.
EXPRESS NOVINEK: Srážka vlaků v Pardubicích
Systém, který mohl předejít tragédii, ještě nezapnuli
V pardubickém železničním uzlu, jehož nedávná rekonstrukce si vyžádala sedm miliard korun bez DPH, je instalován i zabezpečovací systém ETCS, který dokáže mimo jiné zabránit jízdě vlaku na červenou nebo regulovat jeho rychlost. Zatím ale není aktivní. Do provozu by měl být uveden na podzim, řekla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
V situaci, kdy vlak projede návěst Stůj!, je systém ETCS schopen vlak automaticky zastavit. Dokáže také regulovat rychlost vlaků. Zavádění zabezpečovacího systému ETCS požaduje Evropská unie. Smyslem je sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech unie.
Co je to ETCS a jak funguje
Jde o jednotný celoevropský zabezpečovací systém, který má zajišťovat jednotnou evropskou železnici a vyšší bezpečnost provozu na ní. Zajistit by měl také, aby vlaky dopravců mohly volně, bez problémů přejíždět z jedné země do druhé.
Zařízení má nahrazovat velké množství různých, vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých systémů v jednotlivých zemích.
Systém se skládá ze dvou základních částí – mobilní a traťové: mobilní neboli palubní část je namontována na vozidla, traťová neboli infrastrukturní část se instaluje podél tratí.
U některých variant systému ETCS se používá pro komunikaci mezi částí traťovou a mobilní ještě bezdrátová síť GSM-R.
Systém zná pozici, směr jízdy a rychlost vlaků a vyhrazuje pro jejich další jízdu volný, bezpečný prostor. Sleduje, zda strojvedoucí vlaku dodržuje rychlost jízdy a reaguje správně na situaci na trati. Umí zastavit vlak před návěstí Stůj nebo při indispozici strojvedoucího.
Předpokladem pro dobré fungování systému je infrastruktura a patřičné vybavení vozidel všech dopravců, kteří budou chtít na dané trati jet.
Zdroj: Správa železnic
„Před malou chvíli vlakové soupravy doohledali kriminalisté a místo jsme předali drážním hasičům. Zahájili jsme úkony v trestním řízení pro podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti,“ informovala policie krátce před 8:00 na síti X.
K nehodě došlo ve středu před jedenáctou hodinou večer. Mluvčí DI upřesnil, že se jednalo o čelní střet vlaku Ex 1021 (Praha hl. n. – Čop) s nákladním vlakem Nex 41340. Čtyři lidé havárii nepřežili, další tři lidé utrpěli středně těžká zranění a přes dvacet lidí mělo lehká poranění. Mluvčí drážních hasičů Martin Kavka potvrdil, že mrtví jsou z řad cestujících, zatímco oba strojvůdci nehodu přežili, přičemž jeden utrpěl zranění.
Drápal ve čtvrtek ráno uvedl, že celkové hmotné škody vyšetřovatelé odhadli na více než 110 milionů korun (nákladní vlak 50 milionů, expres 60 milionů, trať 300 tisíc korun).
Za obecné ohrožení z nedbalosti hrozí podle trestního zákoníku v případě, že byla následkem smrt či značná škoda, až osmileté vězení.