Hlavní obsah

Po vybrždění zemřel osmiměsíční kojenec, řidič dostal devět let

Novinky, bad
Praha
Aktualizováno

Šestatřicetiletý Martin Kostner, který vybrzdil na dálnici auto a způsobil tím nehodu, po které zemřel osmiměsíční kojenec, dostal u Krajského soudu v Praze za obecné ohrožení devítiletý trest. Dalších devět let nebude smět řídit. Kostner má podle rozsudku také zaplatit téměř 1,5 miliónu korun, protože neměl povinné ručení. Verdikt není pravomocný.

Řidič dostal devět let za vyrždění, po kterém zemřelo dítěVideo: Marek Bádal, Novinky

Článek

„Došlo ke střetu tří vozidel, při kterém došlo k těžké újmě na zdraví dvou dospělých a ke smrti osmiměsíčního dítěte. Zásadním úkolem bylo posoudit zavinění na této nehodě,“ uvedl předseda soudního senátu Ivo Zelinka. „Soud měl dostatek důkazů, které vedly k závěru o vině obžalovaného,“ dodal. Pro soud byl podstatný záznam z kamery kolemjedoucího auta.

„Jednání obžalovaného máme 'v přímém přenosu' zachyceno,“ podotkl Zelinka. Kostner podle něj neměl žádný důvod k intenzívnímu brzdění, levý pruh dálnice měl na stovky metrů před sebou volný. „Chtěl poškozeného potrestat za předchozí neuvolnění jízdního pruhu. Žádné jiné logické vysvětlení se nenabízí,“ řekl soudce k jednání obžalovaného.

Soudce: Vybrždění je nepřijatelné

Podle něj každý řidič jezdící po dálnici ví, že jízda v levém pruhu je nebezpečnější než v pravém, pomalejším pruhu. Jakékoliv brzdění v tomto pruhu zvyšuje riziko nehody a ohrožuje životy účastníků provozu. Kostner tak podle soudce musel vědět, že pokud začne brzdit, může dojít minimálně k dopravní nehodě.

„Nemohl spoléhat na to, že vozidla jedoucí za ním na jeho zastavení adekvátně a včas zareagují,“ řekl Zelinka. Soudu se podle něj také podařilo vyloučit, že by byla vozovka v době a místě nehody namrzlá, jak se snažila nadnést obhajoba.

„Vybrždění je velmi nepřijatelný jev, se kterým se lze setkat na pozemních komunikacích,“ uzavřel Zelinka. I tak uložil Kostnerovi trest jen o rok vyšší, než je spodní hranice trestní sazby. Kostnerovi přitom hrozilo až patnáct let.

BEZ KOMENTÁŘE: Vážná nehoda tří vozidel. Archivní videoVideo: Novinky

Kostner jel loni po Vánocích po dálnici D10 v rychlém levém pruhu, kde problikával pomalejší řidiče, aby mu uhnuli z cesty. Když však dojel octavii, ve které jela dvojice dospělých s osmiměsíčním synem, její řidič na Kostnerovo probliknutí dostatečně rychle nereagoval, což Kostnera namíchlo, zprava jej předjel a octavii vybrzdil.

Ze stodvacetikilometrové rychlosti donutil jejího řidiče na dálnici zastavit. Tři řidiči aut, která jela za ním, zvládli strhnout volant do stran. Řidič audi – čtvrtého auta v pořadí – to ale nestihl a i přes veškerou snahu brzdit narazil zhruba v sedmdesátikilometrové rychlosti do octavie.

BEZ KOMENTÁŘE: Simulace vybržďování a následné nehody od VUT v BrněVideo: Marek Bádal, Novinky

Nárazem utrpěli oba dospělí v octavii mnohačetné zlomeniny, žena měla zlomenou páteř. Jejich osmiměsíční syn, který byl v autosedačce spolu s matkou na zadních sedadlech auta, utrpěl zlomeninu lebeční klenby a devastující poranění mozku. I přes rychlý převoz do nemocnice vážným následkům nehody posléze podlehl.

Kostner před soudem uznal, že situaci „špatně vyhodnotil“. Tvrdil ale, že octavii nechtěl vybrzdit, měl prý v úmyslu naznačit řidiči, aby sjel do odstavného pruhu, kde s ním chtěl řešit jeho předchozí jednání, tedy že ho nepustil, když ho problikl.

„Předpokládal jsem, že když brzdím a brzdí i ten za mnou, tak začnou zpomalovat všichni,“ hájil své nebezpečné jednání Kostner, který tvrdil, že za nehodu nemůže sám – šlo prý o „pochybení více lidí“. Kostnerův advokát ve své závěrečné řeči prohlásil, že by na lavici obžalovaných měl sedět řidič audi, protože nedodržel bezpečnou vzdálenost.

Kostner, který o sobě prohlásil, že je za volantem „spíše takový flegmatik“, už měl v minulosti zakázáno řídit kvůli alkoholu za volantem. Byl také odsouzen za vydírání své bývalé přítelkyně, se kterou měl spory ohledně peněz.

Související články

Výběr článků

Načítám