Hlavní obsah

Policie po tragické srážce vlaků vyslechla oba strojvůdce a prozkoumává zničený vagon

Pardubice
Aktualizováno

Kriminalisté se v pátek asi hodinu před polednem vrátili na místo tragické středeční srážky nákladního vlaku a rychlíku v Pardubicích, aby tu dokončili zajištění stop. Vstup do posledního dosud neodstraněného vozu nebyl dosud bezpečný. Teprve po jeho ohledání bude možné trosky vagonu, v němž zahynuly čtyři ženy, odstranit. Policisté rovněž potvrdili, že už vyslechli strojvůdce obou vlakových souprav.

Odstraňování posledního poškozeného vozu po střetu vlaků v PardubicíchVideo: Ludmila Žlábková, Novinky

Článek

„Konečně se podařilo stabilizovat zasažený vagon, aby byl bezpečný pro naše policisty. Zůstalo to v takové poloze, která by je mohla ohrožovat. Hasiči nám vyšli vstříc,“ řekl v pátek po poledni vedoucí odboru obecné kriminality Milan Šimek z krajského policejního ředitelství.

Železniční nehodu, při níž zemřely dvě Slovenky a dvě Ukrajinky a vznikla škoda 110 milionů korun, prověřuje policie jako obecné ohrožení.

Foto: HZS Správy železnic

Po odstranění podvozků z koleje následuje odstranění skříně vagonu

„Výslechy strojvůdců bezprostředně proběhly. My zkoumáme, jestli je za tím lidský faktor, nebo technická závada. Shromažďujeme všechny informace, zajišťujeme data, která se budou příslušným orgánem vyhodnocovat. Policie to potom dostane a zhodnotí s dozorovou státní zástupkyní, jestli byl spáchán trestný čin konkrétní osobou,“ upozornil Šimek s tím, že toto prověřování může trvat i několik měsíců. Na závěry je zatím moc brzy.

Záběry z kamery: RegioJet před srážkou stihl zastavit, pomalu jedoucí vlak ho stejně zdemoloval

Domácí

„Případu musíme věnovat pozornost i z té stránky, že jsou tam pozůstalí, snažíme se je šetrným způsobem vyrozumět, nabízíme jim intervenční pomoc. Samozřejmě se mohou vyskytnout přímí svědci, kteří se přihlásí dodatečně, o ně určitě stojíme. Ale samozřejmě strojvedoucí jsou jedni z těch klíčových osob,“ dodal Šimek.

Do večera chtějí trosky odstranit

Hasičům se v pátek podařilo z místa neštěstí odstranit lokomotivu, která byl spřažená se zdemolovaným vagonem. „Následně se odstranil jeden fixační vůz a nyní pokračujeme na odstranění zbytku nejvíce poškozeného spacího vozu,“ řekl Novinkám v pátek před polednem velitel jednotek hasičského záchranného sboru Správy železnic Miloš Němec s tím, že od rána se jim podařilo vyprostit podvozek zaklíněný do výhybky.

„Následně při natahování vozu se utrhla jeho přední část rámu. Také jsme čekali na kriminalisty, kteří pokračovali v zajišťování stop. Poté specializovaná firma rozdělí vrak na manipulační kusy,“ dodal Němec s tím, že tyto kusy budou přemístěny mimo kolejiště, pak naloženy nejspíš na kamiony a pak odvezeny k sešrotování.

Na kolejišti probíhaly práce celou noc ze čtvrtka na pátek, kvůli tomu byla na koridoru zastavena doprava. Podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky je předpoklad, že by se měl koridor v úseku Pardubice - Kostěnice uvolnit do pátečního večera.

„Na místě je i železniční jeřáb, který mimo jiné odklízel kontejnery, které byly na nákladních vagonech, používá se i při nakolejení vagonů,“ uvedl Kavka v pátek ráno.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Odklízení trosek po střetu vlaků

„Pravděpodobně i poté zde určitá omezení zůstanou. Důležitá bude kontrola kolejí a svršku trati po odstranění poničeného vozu, neboť v tuto chvíli nevíme, jak to pod ním vypadá, jestli nebyla kolej poškozena,“ upozornil Kavka.

Likvidace škod je náročnou operací - lokomotiva váží kolem devadesáti tun a vagon kolem třiceti. V místě také muselo být z důvodu bezpečnosti vypnuto trakční vedení.

„Asi nejnáročnější je to v tom, že se jedná o významnou trať. Ještě v noci po nehodě se zvažovalo, zda úsek zcela neuzavřít, nakonec byla zvolena varianta zachování průjezdu po jedné koleji. To samozřejmě zvyšuje nároky na odklízecí práce, ještě více se musí dbát na bezpečnost,“ dodal Kavka.

Všechny čtyři oběti srážky vlaků jsou ženy

Krimi

Výběr článků

Načítám