Článek
Trest už potvrdil i Vrchní soud v Olomouci a Právo dostalo možnost nahlédnout pod pokličku vyšetřování ojedinělého případu.
Vozidlo je však za určitých okolností zbraň a tato okolnost by neměla být opomíjena
K tragické nehodě došlo v říjnu 2018 poblíž tzv. kasárenské křižovatky u Citonic na Znojemsku. Devětadvacetiletý Stanislav Sochna ve svém volvu nejprve riskantně předjížděl, přičemž jen shodou okolností a díky bleskurychlé reakci ostatních řidičů nedošlo k hromadné nehodě několika aut, v jednom z nichž cestovaly i dvě děti.
O chvíli později v rychlosti 179 kilometrů v hodině nezvládl zatáčku, dostal smyk a doslova smetl ze silnice protijedoucí fiat. Jeho 50letá řidička zemřela na místě.
Opilec se zákazem řízení v rychlosti 179 km/h zabil řidičku, dostal 11,5 roku
Případy, kdy nehoda piráta silnic skončí rozsudkem za úmyslné obecné ohrožení, jsou stále velmi raritní. Podle vysoce postaveného jihomoravského dopravního policisty, který se na vyšetřování případu podílel, stála za objasněním případu dobrá práce policistů na místě nehody, pečlivost při vyšetřování, a nakonec i trocha štěstí.
„Měli jsme na místě hned pět svědků, z toho dva klíčové. Šlo o řidiče, které Sochna nebezpečně předjížděl jen desítky sekund před nehodou. I když byla nehoda na začátku kvalifikována jako usmrcení z nedbalosti, po výsleších už jsme mířili k tomu, že by mohlo jít o obecné ohrožení. Našli a vyslechli jsme i řidiče aut, kteří jeli v tu chvíli v druhém směru a museli prudce brzdit a uhýbat téměř až do příkopu,“ popsal policista, jehož jméno redakce zná, ale vzhledem k citlivosti případu jej neuvádí.
Ve 180 kilometrech měl způsobit smrtelnou nehodu, za obecné ohrožení mu hrozí 15 let
Strážcům zákona se také podařilo určit „start“ zběsilé jízdy. Sochna totiž vyrazil od benzínové stanice vzdálené od místa nehody přesně 4,9 kilometru. Díky záběrům z bezpečnostní kamery měli policisté přesný čas odjezdu a podařilo se jim s odchylkou pěti sekund určit i dobu střetu. Zjistili, že Sochna úsek projel za 2,45 až 2,50 minuty.
Vinu házel na mrtvou
Policisté udělali pokus, aby zjistili, jak mohla jízda vypadat. Nejprve tři řidiči projeli trasu za běžného provozu při dodržování pravidel silničního provozu. Jejich časy byly od 3,55 do 4,07 minuty a průměrná rychlost od 71 do 75 km/h.
Potom policisté celou trasu uzavřeli a na start se postavil zkušený řidič za volantem Škody Superb s pohonem všech kol, silnějšího stroje, než je Sochnovo volvo.
„Jeli jsme opravdu, co to šlo, se zapnutými majáky a sirénou. Přirovnal bych to k rychlostní zkoušce v závodech rallye. Projeli jsme to za 2,24 minuty s průměrem 123 km/h. Sochna měl průměr jen o tři kilometry nižší, a to jel za plného provozu, musel předjíždět a reagovat na ostatní řidiče,“ popsal policista.
Policie dopadla silniční pirátku díky dětským kresbám
Sochna svou obhajobu postavil na obvinění řidičky, kterou zabil. „Paní si chtěla asi zkrátit zatáčku. Ona mi tam vjela,“ tvrdil muž, kterého podle jeho slov živí maminka.
Taková obhajoba mu před senátem brněnského soudu v čele s Martinem Vrbíkem nepomohla. „Do poslední chvíle svádí vinu na poškozenou. Je dlouhodobě neukázněným řidičem. Sedl za volant přesto, že měl popito a nesměl řídit. Jel téměř dvousetkilometrovou rychlostí a počínal si jako blázen, jako pirát, jako vrah. Je potřeba dát najevo, že v podobných případech budou soudy postupovat přísně,“ zdůraznil soudce Vrbík.
Státní zástupkyně Iveta Eichlerová řekla Právu poté, co rozsudek potvrdil i vrchní soud, že u pirátů silnic by měli policisté i státní zástupci dbát na pečlivé prošetření. „Většina trestných činů v dopravě je v první fázi vedena nikoli jako úmyslný, ale jako nedbalostní trestný čin. Vozidlo je však za určitých okolností zbraň a tato okolnost by neměla být opomíjena,“ zdůraznila.