Článek
Státní zástupce Tomáš Milec před 09:00 vznesl obžalobu. Trpišovský podle něj jednal zcela úmyslně, když vozidla v levém jízdním pruhu dálnice D1 předjížděl zprava a nutil je z vysokých rychlostí téměř zastavit, což v jednom z případů vedlo až ke srážce. Žalovány jsou dva případy takového šikanování řidičů, oba z 29. prosince 2010.
Trpišovský nejprve na 13. kilometru dálnice směrem na Brno dobržďoval červený Ford Escort, poté zhruba na 30. kilometru trestal černý mercedes. V obou vozech seděly i děti. Právě řidič mercedesu nezvládl prudkému brzdění Trpišovského čelit a zezadu do něj narazil.
Protože poškozený řidič jel služebním autem, připojila se s nárokem na náhradu škody i jeho firma, která žádá po Trpišovském 150 tisíc korun za rozdíl mezi škodou na voze a částkou, kterou uhradila pojišťovna. Dále chce kompenzaci také za pronájem jiného vozu, který si firma půjčila v době, kdy havarované auto zkoumali soudní znalci.
Trpišovský se hájí tím, že v den nehody spěchal za nemocnou matkou do nemocnice. "Měla rakovinu prsu a přitížilo se jí, takže musela být přeložena na jednotku intenzivní péče," uvedl s tím, že po cestě myslel hlavně na matku.
"Nebudu říkat, že jsem dodržoval rychlost, spěchal jsem," uvedl dále. Rozhodně však odmítl, že by po cestě předjížděl zprava. Přiznal však, že na řidiče fordu, kterému to "moc nejelo", gestikuloval vztyčeným prostředníkem. "Ukázal jsem mu gestem, že je jednička," řekl Trpišovský s odkazem na termín, který použil bývalý premiér za ODS Mirek Topolánek, když ve Sněmovně vysvětloval nevhodné gesto.
Ke srážce s mercedesem Trpišovský podotkl, že nebyla tak prudká, jak tvrdí obžaloba. Brzdil údajně kvůli pomalému autu, které jelo před ním a zpomalení bylo podle jeho odhadu maximálně na 80 kilometrů v hodině.
"Řidičák mám od 19 let, řídím 17 let, najel jsem asi 2 milióny kilometrů," řekl Trpišovský s tím, že ročně najede asi 80 tisíc kilometrů. "V evidenční kartě mám nějaké záznamy, když jsem například v Ústí nad Labem překročil rychlost o pět kilometrů," uvedl.
Mercedes mě dojel v pár vteřinách, řekl svědek
U soudu vypovídal jako svědek řidič fordu, 35letý programátor Radek Matyáš, kterého měl Trpišovský ohrozit jako prvního. Podle svých slov předjížděl vozidlo v pravém pruhu zhruba 120 až 130kilometrovou rychlostí, a protože za ním nic nejelo, rozhodl se předjet ještě další dvě auta.
Mercedesu, který ho údajně ve třech až pěti vteřinách náhle dojel, si všiml až ve chvíli, kdy byl údajně přilepený na jeho kufr.
"Chtěl jsem uhnout, ale mercedes vybočil doprava a zařadil se mi před čumák," popsal nečekaný manévr soudu. "Stáhl jsem nohu z plynu a myslel si, že odjede," byla prý jeho první reakce. Že vůz před ním začíná prudce brzdit, prý vykřikla jeho přítelkyně. "Jediný reflex byla brzda. Musel jsem ji sešlápnout až na zem. Úplně jsme zastavili," uvedl svědek s tím, že po úplném zastavení mercedes okamžitě vystřelil vpřed.
Za vytlačení auta z dálnice pět let vězení
Soud už jednou nad agresivním řidičem nepodmíněný trest vynesl. Luboš Lacina, který v březnu 2010 vytlačil pomaleji jedoucí vozidlo z dálnice D1, si z rozhodnutí Nejvyššího soudu z listopadu loňského roku odpykává pět let ve vězení.
Soud neuvěřil jeho tvrzení, že pouze chyboval při předjíždění. Soudy mu uložily také sedmiletý zákaz řízení. [celá zpráva]