Článek
Maximální povolená rychlost v daném úseku koridorové trati byla 160 kilometrů za hodinu. "V tuto chvíli ještě nevíme, jestli se rychlost na 142 kilometrů za hodinu snížila vlivem srážky, či strojvedoucí použil rychlobrzdu. Toto by měla objasnit analýza dat z přední skříňky vlaku," vysvětlil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
V pražském depu ve středu probíhá takzvaná komisionální prohlídka, během níž technici a vyšetřovatelé detailně zhodnotí rozsah poškození, technický stav vlaku a zřejmě upřesní i výši škody, zatím odhadovanou na 150 miliónů korun. Našli také druhou černou skříňku, z níž se pokusí dostat další data z jízdy vlaku.
Už po odtažení vozu ze Studénky do Bohumína se podařilo najít první takzvanou černou skříňku, z níž nyní inspektoři analyzují data. Z obou zařízení, podobně jako v letadle, mohou zjistit informace o „chování“ vlaku i strojvůdce – jakou rychlostí vlak jel, jestli strojvedoucí stihl brzdit a další údaje potřebné pro znalecké zkoumání.
Příští týden by měli do Česka přijet z Itálie zástupci firmy, která rychlovlaky vyrábí. Teprve poté, co si prohlédnou poškozené pendolino a seznámí se s informacemi českých znalců, rozhodne se o dalším postupu – tedy zda bude možné kabinu a vozy opravit. Vlak je v pražském depu od nedělního rána, kdy dorazil z Bohumína.
Nehodu ve Studénce nepřežili tři lidé, skoro 20 jich bylo zraněno. V Ostravě a Novém Jičíně zůstávají stále hospitalizováni tři pacienti. Soud v pátek poslal do vazby polského řidiče kamiónu, který vjel na přejezd, přestože už svítila červená světla. Padesátiletému muži hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti tři až deset let vězení.