Článek
Lízal byl na stavbě několik hodin před zřícením mostu. „Vlastní bourací práce mostu nebyly vůbec zahájeny, pouze se odtěžila zemina po patu klenby na jedné straně mostu. Práce postupovaly podle harmonogramu, a proč most spadl, to nikdo neví, podle mě ani soudní znalec. Necítím se vinen,” řekl Lízal. V projektu podle něj nebyl popsán způsob, jak při likvidaci mostu podepřít jeho klenbu.
Most ve Vilémově se zřítil v září 2014, v tu chvíli pod ním pracovalo šest dělníků. Čtyři zahynuli a dva byli zraněni. Hned po nehodě se objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování přílišného množství zeminy u vnější strany mostní podpěry. Podle závěrů policejního vyšetřování, výslechů a odborných posudků nebyly stavební práce řízeny v souladu s projektovou dokumentací a nebylo zajištěno dodržování povinností k ochraně života, zdraví, životního prostředí a bezpečnosti práce.
Kriminalisté obvinili deset lidí z obecného ohrožení z nedbalosti. Obviněným, mezi nimiž jsou zástupci stavebních firem, investora i stavebního dohledu, hrozí vězení od tří do deseti let.
Stavbaři vinu odmítli
Hlavní líčení začalo letos začátkem května. Soudkyně Hana Doubková tehdy stačila vyslechnout pouze dva obviněné zástupce firmy Strabag a společnosti M-Silnice, kteří s obžalobou zásadně nesouhlasili. Téměř 90 let starý klenutý most přes říčku Hostačovku ve Vilémově procházel rekonstrukcí v rámci modernizace silnice druhé třídy 345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem.
Kraj Vysočina zakázku za více než 200 miliónů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most ve Vilémově opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl.