Článek
„Strachy se mi zrychlil tep. Hned mi došlo, že je to průšvih. Už jsem se připravoval na nejhorší a v hlavě si rychle oprašoval základy první pomoci,“ vzpomínal řidič na drama.
„Tak divně ve vzduchu plápolal a šel rychle k zemi. Do poslední chvíle nebylo zřejmé, jestli na něm někdo je. Byl jsem přesvědčený o tom, že se parašutista dostal do problémů a na zemi se rozmázne. Chvilku jsem padák ztratil z dohledu, ale pak jsem dojel k místu, kde ležel na silnici. Hned jsem tam zastavil a šel ho zkontrolovat,“ popisoval další sled událostí.
Musel se ho zbavit
Podle svých slov začal padák nejprve opatrně rozbalovat. „Nebylo poznat, jestli je v něm zamotaný člověk. Čekal jsem, kdy někoho najdu. Docela jsem si oddechl, když jsem zjistil, že jde jenom o padák. Raději jsem ale ještě prohledal okolí, jestli tam někde parašutista není,“ dodal Kaše.
Policisté později zjistili, že během tandemového seskoku došlo ke krizové situaci, kdy selhal hlavní padák a pilot se ho musel zbavit. „Provádíme šetření, ale vzhledem k tomu, že nedošlo k žádné újmě na zdraví ani k poškození majetku, případ bude odložen. Padák jsme již vrátili majiteli,“ uvedla policejní mluvčí Ivana Jelínková.
Podle ní je ale povinností provozovatele seskoků, aby událost ohlásil Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN). Na to má tři dny.
Jednomu ze skupiny parašutistů se u Hořovic neotevřel padák, oživovali ho marně
Podle zástupce ředitele ústavu Josefa Bejdáka se na takové situace, při kterých dojde k odhozu hlavního padáku, pohlíží jako na vážný incident.
„Pokud se ale při něm nic nestane, tak případ pouze zaevidujeme do mezinárodní databáze leteckých událostí a žádné další šetření neprovádíme. Co se stalo a co bylo důvodem odhozu padáku, je zpravidla popsáno v povinném hlášení od provozovatele seskoků,“ pokračoval Bejdák.
Upozornil na to, že odhoz hlavního padáku je v případě jakéhokoliv problému, ať už při nekontrolovatelné rotaci, či technické závadě, klíčový proto, aby parašutista mohl bezpečně použít záložní padák.