Článek
Policisté z činu, při němž zahynul 38letý muž, dvojice žen utrpěla těžká zranění, děti ve věku osm a jedenáct let vyvázly s těžkým a lehkým zraněním, doposud nikoho neobvinili. „V této záležitosti zatím nebylo proti nikomu zahájeno trestní stíhání,“ potvrdil mluvčí policie v Trutnově Udo Ertner.
Inspektoři Drážní inspekce od pondělí na místě neštěstí a radnici ve Špindlerově Mlýně zjišťují, zda lanovka spadá do kategorie lanových dopravních zařízení podléhajících zákonu o drahách.
„Víme, že lanovka nebyla určena pro dopravu cestujících a byla zkolaudovaná kdysi v historii jako lehká lesní dráha pro dopravu sena a dřeva, kdy toto zařízení ještě příslušný zákon neznal,“ konstatoval náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera, podle něhož nelze zatím říci, zda toto dopravní zařízení patří do kategorie lanovek, na které se vztahuje zákon o drahách.
Lanovka jezdila načerno
Pokud by tomu tak bylo, lanovka by postrádala nezbytné povolení k provozu. „Inkriminovaná lanovka, tak jak byla zkolaudována, však patří mezi lanovky, které zákon nevylučuje,“ vysvětlil Kučera.
Lanovka tedy s největší pravděpodobností jezdila načerno bez předepsaných kontrol a revizí. Tragédii rodiny z Pardubicka tak stvrdilo po sto metrech jízdy prasklé tažné lano. Závadu mohly včas odhalit pravidelné kontroly, revize a proškolená obsluha, tak jak stanoví příslušný zákon.
Šlendrián nemající v Krkonoších obdobu ukázal na desítky lanovek dopravující v nejvyšších českých horách materiál na horské boudy. Nelze vyloučit, že řada těchto lanovek je na tom stejně jako ta na Přední Labské patřící spíše do technického muzea.
Nákladní lanovky mohou v Krkonoších podobně jako v případě Bumbálky příležitostně kromě materiálu načerno vozit i lidi. „Kontroly podobných zařízení přísluší ministerstvu dopravy,“ upřesnil Kučera.