Hlavní obsah

Otáčel se v křižovatce a smetl protijedoucí auto. Kvůli zrušené pokutě zasáhl Nejvyšší správní soud

Brno

Sedm nabouraných aut a jeden lehce zraněný člověk. To je bilance nehody, k níž došlo poté, co se řidič rozhodl na křižovatce v Praze otáčet do protisměru a srazil se s protijedoucím autem. Stálo ho to pokutu čtyři tisíce korun, proti níž se ale úspěšně hájil u soudu. Až Nejvyšší správní soud pak konstatoval, že o zavinění přestupků nemůže být sporu.

Foto: Petr Kozelka, Novinky

Nejvyšší správní soud

Článek

K nehodě došlo na křižovatce nábřeží Kpt. Jaroše a ulice Bubenská. Řidič hyundaie nejprve zastavil na červenou a pak se v rozporu s dopravními značkami rozhodl na zelenou otočit do protisměru. Jenže se při tom srazil s audi přijíždějícím z druhé strany.

Audi po střetu narazilo do zaparkovaného auta a vyletělo do vzduchu, odrazilo se od konstrukce mostu, převrátilo se a dopadlo na zaparkovaná auta. Navíc po prvním nárazu došlo k dominovému efektu v podobě pěti nabouraných zaparkovaných aut.

Muž za to dostal ve správním řízení pokutu čtyři tisíce korun, jenže se s ní nesmířil a začal se soudit. A u pražského městského soudu našel zastání s tím, že nebylo jasné, zda řidič protijedoucího auta brzdil, či nikoli.

Při předjíždění udělal myšku, řidička při havárii zemřela. Její chyba, bránil se pirát silnic

Krimi

Úředníci marně namítali, že místo nehody je přehledné, a i kdyby jel řidič audi rychleji, nic to nemění na tom, že druhý řidič mu nedal přednost. Proti rozhodnutí pražského soudu pak úředníci podali kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

O zavinění nebylo sporu

U senátu v čele s Jaroslavem Vlašínem našel úřad zastání. Soudci připomněli, že nešlo o banální nehodu, ale o střet, který si jen díky štěstí nevyžádal vážnější zranění. „Žalobce (řidič hyundaie) nerespektoval dopravní značení a na křižovatce s řízeným provozem se rozhodl s vozidlem otáčet vlevo do protisměru, a to v rozporu s vodorovným dopravním značením směrové šipky,“ měli jasno soudci.

Nejvyšší správní soud pak zdůraznil, že situace na místě nebyla taková, že by řidiči vozu Hyundai bylo fakticky znemožněno dát přednost. „Lze konstatovat, že místo bylo pro něj zcela přehledné a umožňovalo mu zohlednit i případnou nadlimitní rychlost přijíždějícího vozidla poškozeného. Skutečnost, zda poškozený brzdil nebo jakou se pohyboval rychlostí, nemůže mít v nyní projednávané věci na vyslovení viny žalobce vliv,“ uvedli soudci, že nelze uvažovat o spoluzavinění řidiče audi.

Případ se tak vrací k pražskému městskému soudu, který musí respektovat názor Nejvyššího správního soudu.

Kamioňák nebezpečně předjížděl. Ostatní měli zpomalit, hájil se u soudu

Krimi

Výběr článků

Načítám