Článek
Okresní soud v Uherském Hradišti Pláška v únoru odsoudil k podmínce za nedbalostní usmrcení čtyři mladých dívek, když je včas nevykázal z nebezpečného prostoru poblíž trati rychlostní zkoušky. Do skupinky lidí pak narazilo závodní auto, které řídil brněnský advokát Michael Bartončík.
„Napadený rozsudek se zrušuje a vrací státnímu zástupci k došetření. Odvolání obžalovaného je důvodné. Skutek se stal, ale vina obžalovaného je nejvýše marginální, na rozdíl od subjektů, které se podílely na přípravě závodu. Měly by nést také zodpovědnost, především společnost Andrea, s. r. o.,“ sdělil v rozhodnutí předseda senátu.
Poštovní doručovatelka nechala leták u domů bez schránky pod rohožkou, ne každý se tak k němu dostal.
Svoji roli při podcenění situace na trati podle senátu sehrálo i nedostatečné proškolení traťového komisaře, ale také tehdy platné předpisy automobilové federace.
„Byly zcela nedostačující a obecně formální. Podrobně se v nich řeší organizace soutěže, bezpečnost a registrace závodníků, ale bezpečnosti veřejnosti je v těchto předpisech věnována malá pozornost,“ upozornil soudce.
Právo kontaktovalo také prezidenta českého automotoklubu Romana Ječmínka s žádostí o komentář. „Nebudu se k tomu nijak vyjadřovat,” odpověděl.
Chyboval i úřad?
Sdělil rovněž, že k podcenění bezpečnosti diváků došlo i ze strany obecního úřadu, který organizátorům rallye povoloval rychlostní zkoušku v obci.
„Informovanost občanů byla nedostatečná. Jen formou plakátů a letáků. Poštovní doručovatelka nechala leták u domů bez schránky pod rohožkou, ne každý se tak k němu dostal. Leták navíc neměl žádné údaje o nebezpečných úsecích, ale jen upozornění, aby lidé dbali pokynů pořadatelů na trati,“ konstatoval soudce.
Ten rovněž poukázal na výpověď svědků, kterým hlavní školitel před závodem povolil, že mohou navštívit traťového komisaře.
„Na otázku, zda mohou jít na stanoviště komisaře, jim bylo odpovězeno, že mohou, ale bez pětistovky a řízku,“ podotkl Teplý.
„Pokud by obžalovaný a dívky, které se rovněž zúčastnily školení, byli na tomto školení řádně poučeni o zakázaných prostorech a o možných důsledcích, je nelogické, že by se nacházeli na tomto místě společně, byl by to nesmyslný hazard a sebevražedné jednání,“ doplnil předseda senátu.
Státní zastupitelství nyní bude muset celý případ došetřit, a pokud zjistí i provinění u dalších lidí a právnických osob, není vyloučeno jejich obvinění. Původní majitel společnosti Andrea, pořádající závod v Lopeníku, Petr Bujáček Právu bezprostředně po soudu sdělil, že vinu za smrt čtyř dívek necítí.
Firmu prodal
„Dodrželi jsme předpisy federace automobilového sportu, nepodcenili jsme nic. Pokud bychom podle předpisů nepostupovali, závod by nám federace neschválila. Rozsudek odvolacího soudu je pro mne překvapující,“ hájí se Bujáček, který společnost Andrea před více než rokem prodal.
„Od doby lopenického neštěstí nechci mít nic společného s automobilovými závody. Ani můj syn, který dřív rallye jezdil,“ dodal organizátor tragického závodu v Lopeníku.
Traťového komisaře Petra Pláška vinila obžaloba i Okresní soud v Uherském Hradišti z toho, že své kamarádky včas nevykázal do bezpečí z míst poblíž silnice za horizontem, kde nebyl prostor vyhrazený pro diváky.
Za nedbalostní usmrcení čtveřice dívek ve věku od sedmi do dvaceti let a těžké ublížení na zdraví starší ženy, která se v tragický okamžik také dostala do dráhy závodního vozu, mu hrozilo až šestileté vězení.