Článek
„Před pár lety nám takto volali bezdomovci z parku u hlavního nádraží s tím, že našli pětiletého chlapce. Jenomže nemluvil česky a jim se nechtělo volat policii. Zkontaktovali jsme je tedy my, chlapce si převzali ochránci dětí a pravděpodobně putoval do některého z pražských klokánků,“ řekla Hermánková.
Pomáhat má linka Ztracené dítě
„Bohužel tento příběh neměl šťastný konec. Už tehdy jsem si myslela, že jde o dítě nějakých utečenců, nejspíš z Dálného východu. Otázka je, jestli ho zapomněli náhodou, nebo úmyslně, každopádně už se pro chlapce nevrátili,“ dodala žena, která nyní řídí pilotní projekt linky Ztracené dítě. Na ní operátoři poskytují pomoc a konzultace rodičům a příbuzným, kterým zmizelo dítě.
ČTĚTE TAKÉ |
Rodiče dvouleté dívenky se našli, matka je ve vazbě, otce zadrželi |
V Praze našli dvouletou holčičku, hlídali ji bezdomovci |
Policie obvinila otce, který nechal svou dceru bezdomovcům |
„Přesný název je Linka pomoci pro blízké ztraceného dítěte, čímž chceme hlavně říci, že se na nás mohou obracet rodiče, příbuzní a svědci. Není to pro děti, jako je Linka bezpečí. Souběžně s touto linkou též provozujeme Linku důvěry, která slouží všem při jakýchkoli potížích,“ vysvětlila Hermánková.
Pilotní provoz linky Ztracené dítě 116 000 a Linky důvěry 116 123 běží už od února letošního roku, naplno by se měly rozběhnout po čerpání získaného grantu od Evropské komise letos v říjnu.
Práce dobrovolníků
„Zatím to děláme trochu na koleni, operátoři jsou dobrovolníci a ještě jsme čísla linek nikde nemedializovali, k tomu jsou potřeba právě finance. Slíbeno máme 250 000 eur. Tato linka vznikla na popud Ministerstva vnitra ČR, které upozornila Evropská komise, že v Česku tato linka pomoci chybí. Nicméně hovory, i když jich zatím není moc, vyřizujeme a funguje nám i web www.ztracenedite.cz,“ říká předseda sdružení Ztracené dítě Martin Klimakovský.
Provozování obou linek pospolu je podle něj nyní nejrozumnější. „Například na Slovensku, kde už mají tuto linku, přijali 400 hovorů ročně. Což je málo, vezmeme-li si, že ročně na Linku důvěry volá 12 tisíc lidí. Proto máme jeden tým, který zvládá obě linky, přičemž máme specialisty, kteří si umějí poradit s rodiči nebo zoufalými příbuznými, které trápí zmizení dítěte,“ vysvětlil Klimakovský.
Nicméně každý, komu se ztratí dítě, by bez váhání měl nejprve volat policii. Ta začne okamžitě pátrat. „U nás je to jiné než jinde v Evropě. Čeští policisté vždy okamžitě reagují. Pokud už se obrátí nejdřív někdo na nás, operátor ho přesně instruuje, co má přesně policii říci, jaké fotky si připravit, aby si vybavil obrazy posledních dní, a na druhou stranu se snaží srovnat jeho emoční stav, vytvoří mu psychickou oporu a při opakovaných hovorech mu pomáhá při celém procesu pátrání,“ doplnil předseda sdružení.